حزب موج تحول: مجمع افغان ها یا لویه جرگه طالبان نامشروع و غیر قانونی است
حزب موج تحول: مجمع افغان ها یا لویه جرگه طالبان نامشروع و غیر قانونی است

حزب سیاسی موج تحول افغانستان به رهبری فوزیه کوفی در واکنش به برگزاری لویه جرگه شورای علمای افغانستان که قرار بود امروز چهارشنبه(۸ سرطان) در کابل برگزار شود گفته است که این لویه جرگه که منشا قانونی در قانون اساسی افغانستان دارد برگزاری آن از سوی طالبان نامشروع و غیر قانونی است زیرا قانون اساسی […]

حزب سیاسی موج تحول افغانستان به رهبری فوزیه کوفی در واکنش به برگزاری لویه جرگه شورای علمای افغانستان که قرار بود امروز چهارشنبه(۸ سرطان) در کابل برگزار شود گفته است که این لویه جرگه که منشا قانونی در قانون اساسی افغانستان دارد برگزاری آن از سوی طالبان نامشروع و غیر قانونی است زیرا قانون اساسی افغانستان از سوی طالبان لغو شده است.
این حزب با صدور یک قطعنامه چهار ماده‌ای تاکید کرده است که اشتراک کنندگان مجمع افغان ها یا لویه جرگه طالبان ، اعضای طالبان و همفکران شان هستند و زنان و جوانان درآن حضور ندارند.
” مکانیزم گزینش اعضای مجمع افغان‌ها یا همان لویه جرگه، مکانیزم یک جانبه است. اشتراک کنندگان اعضا و هفکران طالبان استند.”
در ادامه‌ی این قطعنامه آمده است که بدون حضور زنان جرگه و فیصله‌های طالبان قابل قبول  مردم افغانستان نیست.
حزب موج تحول افغانستان همچنان تاکید کرده است :
” ما باور داریم که یگانه راه‌ کسب مشروعیت مراجعه به مردم و سهیم ساختن مردم در قدرت است، طالبان باید به فکر مشروعیت جمعی باشند.”
از سوی دیگر‌فوزیه کوفی نماینده‌ی پیشین مجلس سنای افغانستان در نشستی در مورد زنان و صلح و حاشیه نشست سران ناتو نیز روی حضو و سهمگیری زنان در قدرت و حکومتداری افغانستان تاکید کرده است.
به گزارش موج تحول خانم کوفی از جهان خواسته که پیش از آنکه خیلی دیر شود جهان با زنان افغانستان همصدا شود ودر اعاده‌ی حقوق شان با زنان افغانستان همکار شود.
” اول این‌که بدون حضور زنان صلح پایدار و ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ممکن نیست. وضعیت زنان افغانستان متفاوت از هر کشور دیگر در دنیا است. صلح در منطقه ربط دارد به حضور زنان و اگر چنانچه هر نظام  ۵۰ درصد یا بیشتر نفوس کشور را نادیده بگیرد، دوام ندارد، جهان در برابر زنان افغانستان شکست اخلاقی خورده و این شکست پیامدهای بدی در جوامع خود شان هم می‌تواند داشته باشد پیش از این‌که بسیار دیر شود، دنیا با زنان افغانستان همصدا شده و در اعاده حقوق زنان افغانستان، با آنان همکار شوند.”
مجمع افغان ها یا لویه جرگه طالبان که از آن به عنوان‌نشست شورای علما نیز یاد شده است قرار بود امروز برگزار شود اما به دلایلی نامعلومی به فردا( پنجشنبه،۹ سرطان) موکول شده است.
خبرگزاری‌ زنان افغانستان