حضور کوچی ها در مناطق مرکزی؛ چالش جدید برای مردم بومی
حضور کوچی ها در مناطق مرکزی؛ چالش جدید برای مردم بومی

سرازیر شدن کوچی‌ها در بخش‌های مناطق مرکزی، سبب نارامی و وحشت میان باشندگان بومی این ولایت‌ها شده است خبرگزاری زنان افغانستان: یک منبع آگاه می‌گوید در کمتر سه ماه پسین صدها خانواده‌های کوچی‌ در بخش‌های از مناطق مرکزی سرازیر شده و مشکلات زیادی را برای باشندگان آن ببار آورده است. بر بنیاد گفته‌های این منبع […]

سرازیر شدن کوچی‌ها در بخش‌های مناطق مرکزی، سبب نارامی و وحشت میان باشندگان بومی این ولایت‌ها شده است

خبرگزاری زنان افغانستان: یک منبع آگاه می‌گوید در کمتر سه ماه پسین صدها خانواده‌های کوچی‌ در بخش‌های از مناطق مرکزی سرازیر شده و مشکلات زیادی را برای باشندگان آن ببار آورده است.

بر بنیاد گفته‌های این منبع که نخواست نامش به گزارش ذکر گردد، صدها خانواده کوچی در ولایت‌های بامیان، دایکندی، ولسوالی لعل و سر جنگل و بهسود جا بجا شده اند.

این منبع می‌گوید، هرچند باشندگان زیادی از ولایت بامیان و ولسوالی بهسود و لعل و سرجنگل برای شکایت از زورگویی کوچی‌ها به مقامات محلی و مرکزی طالبان رجوع کرده اند اما تا اکنون به شکایت‌ آنان رسیدگی نشده است.

به باور برخی از باشندگان مناطق مرکزی حضور کوچی‌ها در این ولایت‌ها سبب نا آرامی و وحشت میان باشندگان بومی این مناطق گردیده است.

این منبع همچنان می‌گوید، افراد وابسته به کوچی‌ها اسناد غیر قانونی را برای تصرف بخش‌های از روستاهای مناطق نرمزی با خود آورده اند و مقامات محلی نیز از این اسناد غیر قانونی حمایت می‌کنند.

بدنبال حضور گسترده کوچی‌ها در بسیاری از ولایت‌های مرکزی، طالبان کمیسیون را به نمایندگی از روستا نشینان بومی و کوچی‌ها به هدف “حل منازعات” در بامیان و دایکندی ایجاد کرد تا روستا نشینان و کوچی‌ها بر اساس سند و شواهد در دست داشته شان مشکلات خود را حل کنند.
حالا گفته می‌شود که نماینده‌گان روستا نشینان محلی در این کمیسیون‌ها فاقد تصمیم گیری هستند و مقامات محلی طالبان با مداخله از کوچی ها حمایت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها خانواده‌های کوچی‌، نه تنها در مناطق مرکزی بلکه در ولایت‌های کندز، جوزجان فاریاب و برخی از ولایت های دیگر شمال کشور نیز سبب تصاحب ملکیت و زور گویی باشندگان بومی این ولایت‌ها شده است.