خبرهای مهم این هفته
خبرهای مهم این هفته

۱: طالبان در فرمانی دستور بسته کردن آرایشگاه در سراسر افغانستان را صادر کردند بر اساس یک مکتوبی که به تازگی در شبکه های اجتماعی منتشر شده گروه طالبان تا سوم اسد ۱۴۰۲ خورشیدی جواز فعالیت آرایشگاه های زنانه را فاقد اعتبار اعلام می‌کنند. درین مکتوب که در ماه سرطان امسال از سوی وزارت امر […]

۱: طالبان در فرمانی دستور بسته کردن آرایشگاه در سراسر افغانستان را صادر کردند
بر اساس یک مکتوبی که به تازگی در شبکه های اجتماعی منتشر شده گروه طالبان تا سوم اسد ۱۴۰۲ خورشیدی جواز فعالیت آرایشگاه های زنانه را فاقد اعتبار اعلام می‌کنند.
درین مکتوب که در ماه سرطان امسال از سوی وزارت امر به معروف و نهی ازمنکر گروه طالبان نوشته شده آمده است که سر از تاریخ سوم سرطان تا سوم اسد ۱۴۰۲ تمامی قراردادها و جواز کار آرایشگاه های زنانه فاقد اعتبار است. ودرین‌ مدت آرایشگاه ها فرصت دارند که کسب وکار شان را جمع کنند.
این فرمان به دستور شفاهی ملا هبت الله رهبر نامرئی طالبان صادر شده است.
دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یونما در افغانستان در واکنش به این دستور، خواهان بازپس گیری این دستور از سوی طالبان شده است.
۲: زنان و دختران در اولویت کار ملل متحد در افغانستان خواهد بود
سازمان ملل متحد چارچوب اولویت های کاری خود برای افغانستان در سه سال آینده را منتشر کرد.
دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌ای، چارچوب کاری این سازمان در افغانستان را منتشر کرده که در آن بر حمایت از حقوق زنان و اشخاص که در معرض بیشترین آسیب هستند،تاکید شده است.
براساس اعلامیه‌ی یونما، زنان و دختران، کودکان و جوانان، افراد تحت تبعیض، بازگشتی‌ها، پناهندگان، اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله گروه‌هایی هستند که در افغانستان تحت حاکمیت طالبان در معرض بیشترین آسیب قرار گرفته‌اند.
این سازمان سه اولویت کاری طی سال‌های ۲۰۲۳، ۲۴ و ۲۵ برای خود تعیین کرده است. خدمات اساسی و پایدار در بخش‌های کلیدی، فرصت‌های اقتصادی و معیشتی انعطاف‌پذیر و همبستگی اجتماعی، شامل جامعه محور بودن در اولویت های این سازمان برای سه سال آینده در افغانستان است.

۳: زنان معترض به جوبایدن: حمایت از طالبان را متوقف کنید
شبکه‌ی مشارکت سیاسی زنان افغانستان در بیانیه‌ای به سخنان اخیر جوبایدن درمورد افغانستان وطالبان واکنش نشان داده و خواستار توقف حمایت طالبان از سوی امریکا شدند.
زنان معترض در رابطه به این سخنان جوبایدن می‌گویند:« متاسفانه رییس جمهور امریکا با واگذار کردن افغانستان به طالبان اشتباه بزرگی را مرتکب شده که نتیجه خفت بار آن دوسال بدبختی، انزوا و  محرومیت تمام زنان ودختران از حقوق و آزادی های شان است.»
درادامه‌ی بیانیه‌ی زنان معترض آمده است که رهبران جهان باید از شرم و عذاب وجدان بمیرند که چگونه زندگی ۴۰ میلیون انسان را تباه کرده اند.
فعالان حقوق زن و زنان معترض درین بیانیه همچنان گفته است:« ما مردم افغانستان طالبان را نمی‌خواهیم و هرگز این گروه تروریستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و از شما رهبران پوشالی جهان نیز می‌خواهیم که زودتر به این بازی کثیف خاتمه دهید و بیشتر از این  سرنوشت مردم افغانستان را به سخره نگیرید.»
۴: ناامنی غذایی بیش از ۱۵ میلیون نفر تا اکتوبر ۲۰۲۳ در افغانستان
برنامه جهانی غذا پیش بینی کرده است که تا ماه اکتوبر ۲۰۲۳، حدود ۱۵.۳ میلیون نفر در ناامنی غذایی شدید به سر خواهند برد.
به گفته‌ی این نهاد غذایی، ۲.۸ میلیون نفر در سطح اضطراری ناامنی غذایی قرار خواهند گرفت، در حال حاضر ۳.۲ میلیون نفر گرفتار به سوءتغذیه‌ی حاد هستند.
این نهاد در تویتی نوشته است که در ماه‌های گذشته ۳۶۷ هزار زن و کودک را با غذاهای مغذی تخصصی کمک کرده‌ایم تا از سوءتغذیه پیشگیری کنیم.
۵: حذف زنان و دختران افغانستان از اجتماع جنایت علیه بشریت است
سازمان عفو بین الملل جدیداً گفته است که حذف زنان و دختران افغانستان از اجتماع، جنایت علیه بشریت است.
این سازمان در تویتی نوشته است که طالبان بابت حذف زنان و دختران از اجتماع باید پاسخگو قرار داده شوند.
این نهاد گفته است که زنان و دختران افغانستان از حقوق و آزادی‌های مسلم شان بی‌بهره مانده اند و دیگر در فضاهای عمومی و عرصه سیاست مشارکت ندارند.

۶: درپی انفجار سرگلوله راکت در  فاریاب یک دختر و دو کودک جان باختند
منابع محلی از ولایت فاریاب می گویند در پی انفجار سرگلوله راکت در ولسوالی خواجه “سبز پوش” این ولایت یک دختر و ۲ کودک جان باختند و ۳ کودک دیگر زخم برداشته اند.
به گفته منبع این رویداد  در منطقه “شباختو” ولسوالی خواجه سبز پوش این ولایت  هنگامی رخ داده است که کودکان سرگرم بازی با این سرگلوله بودند.
۷: تجمع اعتراضی افغان‌های مقیم آلمان بر ضد محدودیت‌ها علیه زنان و دختران
تجمع اعتراضی افغان‌های مقیم آلمان در شهر‌های منهایم و دورتموند آن کشور برای احقاق حق آموزش و کار دختران و زنان افغانستان شکل گرفت.
گروهی از افغان‌های مقیم آلمان در این دو شهر گردهم آمده و برای دادخواهی (حق آموزش و کار) دختران و زنان کشور دست به اعتراض زدند.
در این گردهمایی اعتراضی گروهی از هنرمندان افغان نیز اشتراک کرده و برای حمایت از دختران و زنان کشور آهنگ اجرا کردند.
۸: خودکشی تازه عروس جوان یک داماد غایب در ولایت سرپل
دختر جوانی که چندی پیش محفل عروسی اش در نبود داماد برگزار شده بود، دست به خودکشی زده و به حیات خویش نقطه‌ی پایان گذاشت.
این تازه عروس جوان باشندهٔ قریه‌ی زنجان ولسوالی سانچارک ولایت سرپل بود. پولیس طالبان در این ولایت می‌گوید که او با شلیک گلوله اقدام به خودکشی کرده و جان باخته است.
دین محمد نظری فرمانده پولیس طالبان در ولایت سرپل در بیانیهٔ می‌گوید که این دختر ۱۹ ساله بوده و چهل روز قبل بدون حضور داماد محفل عروسی وی برگزار شده بود.
نظری ادعا می‌کند که این تازه عروس چنین نوع عروس شدن را تحمل نتوانسته و با شلیک گلوله به زندگی‌اش خاتمه داده است.
۹: اعتراف‌های الهه دلاورزی، پس از رهایی از بند طالبان
الهه دلاورزی دختری که سال‌پار سعید خوستی سخنگوی پیشین وزارت داخله طالبان او را در قید نکاح خود درآورده بود، پس از رهایی از بند طالبان به شکنجه‌های که از سوی طالبان انجام شده است زبان بازگشوده است.
الهه در برنامه‌ی”اسپیس تویتر” شرکت کرده و گفته است که طالبان در زندان حتی به اندام‌های جنسی وی شوک برقی داده اند.
الهه همچنان  گفته است که از نوامبر ۲۰۲۲ میلادی تا اپریل ۲۰۲۳ در زندان ریاست ۴۰ استخبارات طالبان نگهداری می‌شده و به شدت مورد شکنجه و تهدید قرار گرفته است.
در بخش دیگر تویت خانم دلاورزی آمده است که زنانی دیگری همانند او نیز در زندان‌های طالبان به شدت شکنجه می‌شوند.
الهه جامعه جهانی را به پشتیبانی از طالبان متهم کرده و گفته است در حالیکه زنان در افغانستان هر روز مورد شکنجه و تهدید قرار می‌گیرند اما جامعه جهانی این جنایات طالبان را نادیده می‌گیرند.
۱۰:پیدا شدن پیکر بی‌جان یک زن «با سر و پاهای قطع شده» در شهر مزار شریف
منابع مردمی از شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان، خبر می‌دهند که جسد یک زن در حالی که سر و پاهایش از تن جدا گردیده در ساحه کارته سلطان ناحیه پنجم شهر مزار شریف، پیدا شده است.
جسد این زن روز دوشنبه پیدا گردیده که به اساس گفته‌های منابع، او به طرز بسیار وحشتناک به قتل رسیده و در اثر جراحات وارده هویتش تا هنوز شناسایی نشده است.
مسئولان طالبان در ولایت بلخ تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده اند.