خودکشی تازه عروس جوان یک داماد غایب در ولایت سرپل
خودکشی تازه عروس جوان یک داماد غایب در ولایت سرپل

  خبرگزاری زنان افغانستان: دختر جوانی که چندی پیش محفل عروسی اش در نبود داماد برگزار شده بود، دست به خودکشی زده و به حیات خویش نقطه‌ی پایان گذاشت. این تازه عروس جوان باشندهٔ قریه‌ی زنجان ولسوالی سانچارک ولایت سرپل بود. پولیس طالبان در این ولایت می‌گوید وی امروز (سه‌شنبه، ۱۳ سرطان) با شلیک گلوله […]

 

خبرگزاری زنان افغانستان: دختر جوانی که چندی پیش محفل عروسی اش در نبود داماد برگزار شده بود، دست به خودکشی زده و به حیات خویش نقطه‌ی پایان گذاشت.

این تازه عروس جوان باشندهٔ قریه‌ی زنجان ولسوالی سانچارک ولایت سرپل بود. پولیس طالبان در این ولایت می‌گوید وی امروز (سه‌شنبه، ۱۳ سرطان) با شلیک گلوله اقدام به خودکشی کرده و جان باخته است.

دین محمد نظری فرمانده پولیس طالبان در ولایت سرپل در بیانیهٔ می‌گوید که این دختر ۱۹ ساله بوده و چهل روز قبل بدون حضور داماد محفل عروسی وی برگزار شده بود.

نظری ادعا می‌کند که این تازه عروس چنین نوع عروس شدن را تحمل نتوانسته و با شلیک گلوله به زندگی‌اش خاتمه داده است.

این درحالی است که آمار خودکشی در سراسر کشور رو به افزایش بوده و از دلایل عمده خودکشی دختران و زنان در افغانستان ازدواج‌های اجباری و خشونت‌های خانوادگی عنوان می شوند.

همچنان به دلیل فقر خانواده‌های دختران، دختران به ازدواج های اجباری از این قبیل تن می‌دهند که حتی ممکن هیچگونه دیدار و شناختی قبلی‌ای با دامادان نداشته باشند و طی محفلی همچون کالا و تحفه برای دامادان خارج نشین آماده ساخته می‌شوند و سپس از طریق مسیرهای نامصون قاچاق برای دامادان فرستاده می‌شوند.

ویا برعکس در مواردی مشاهده شده است که برای تعداد سالیان نامشخص باید در خانه خسر (پدر شوهر) خویش منتظر آمدن شوهران غایب خود بنشینند و این گونه عمر عزیز خویش را ضایع و هستی خود را به باد فراموشی بسپارند، در چنین حالاتی بارها برای دختران اتفاق افتاده است که به برخی خواسته‌های بجا و یا حتی بیجای بسا از اعضای خانواده دامادان تمکین نکرده اند و در برابر آن انواع وصله‌های ناباب از روی اتهام به آنها پیوند زده شده و عزت، اعتبار، حال و آینده آنان را نابود کرده است، بدین جهت چنین ازدواج‌هایی برای دختران دشوار تمام می‌شود و تعدادی از آنها از روی درماندگی دست به خودکشی می‌زنند.