در پی وضع محدودیت بر زنان از سوی طالبان در پارک ملی بند‌امیر، دها زن و مرد از کار بی‌کار شده‌اند
در پی وضع محدودیت بر زنان از سوی طالبان در پارک ملی بند‌امیر، دها زن و مرد از کار بی‌کار شده‌اند

در پی وضع محدودیت بر زنان از سوی طالبان در پارک ملی بند‌امیر، دها زن و مرد از کار بی‌کار شده‌اند   خبرگزاری زنان افغانستان: پارک ملی‌ بند‌امیر، مکان تفریحی که در ماه های گذشته هزاران تن گردشگران به شمول زنان از این مکان طبیعی دیدن می‌کردند، اما پس از دستور تازه وزیر امر به […]

در پی وضع محدودیت بر زنان از سوی طالبان در پارک ملی بند‌امیر، دها زن و مرد از کار بی‌کار شده‌اند

 

خبرگزاری زنان افغانستان: پارک ملی‌ بند‌امیر، مکان تفریحی که در ماه های گذشته هزاران تن گردشگران به شمول زنان از این مکان طبیعی دیدن می‌کردند، اما پس از دستور تازه وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان بر عدم حضور زنان در این پارک ملی، نه تنها زنان بلکه حضور مردان به گونه بی‌پیشینه‌ی کم‌رنگ شده است.

شماری از باشندگان یکاولنگ که در پارک ملی‌ بند‌امیر مصروف کار بودند گفتند، در هفته‌ی گذشته تنها مردانی انگشت شمار از این مکان طبیعی دیدن کردند.

به گفته‌ی آنان طالبان در مسیر بند امیر، محتسبانی را گماشته‌اند که از رفتن زنان به این پارک ملی جلوگیری کنند. این کارگران با نگرانی از ادامه‌ی این محدودیت می‌گویند، کاهش حضور گردشگران در بند‌امیر، سبب از رونق افتادن کار و بار آنان شده است.

محمد حسین یک تن از باشندگان ر ستایی “جاروب کشو” به خبرگزاری زنان افغانستان گفت، نزدیک به ۱۰۰ خانواده از طریق کار در پارک ملی بند امیر مصارف زندگی شانرا تامین می‌کردند. اما حالا با عدم حضور زنان و گردشگران همه‌ی آنان بیکار هستند.

در سوی دیگر دها تن از زنانی هستند که روزهای گرمی را بخاطر فروش صنایع دستی به این مکان سپری می‌کردند.

این زنان با نگرانی از فروش ساخته‌های دستی‌شان می‌گویند، دیگر نمی‌توانند مشکلات اقتصادی خانواده‌های خودرا رفع کنند و محصولات تولیدی شانرا به فروش برسانند.

بختاور احمدی، یک تن از این زنان گفت “چندین سال میشه به اینجا کار میکنم و فروشات هم خوب بود. حالا دیگه مجبوریم همه داشته‌های خود را جمع کنیم و به خانه‌های خود برگردیم زیرا دیگر زنانی نیستند که محصولات ما را خریداری کنند” به باور شماری از این بانوان پیش از این هیچ‌گونه مشکلی بی رعایتی حجاب در پارک ملی وجود نداشته و طالبان بی حجابی زنان را بهانه کرده‌اند تا بار دیگر بر زندگی زنان محدودیت وضع کنند.

این در حالی است وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان در بامیان رفتن زنان در پارک ملی بند‌امیر را ممنوع اعلام کرد. و حالا ماموران امر به معروف و نهی از منکر موظف شده اند تا از رفتن زنان به پارک ملی‌ بند امیر جلوگیری کنند.