دستور جدید طالبان: دختران قد بلند و بالای ۱۰ سال نباید به مکتب بروند
دستور جدید طالبان: دختران قد بلند و بالای ۱۰ سال نباید به مکتب بروند

خبرگزاری زنان افغانستان: پس از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم این بار مسئولان وزارت معارف طالبان دستور داده است که از این پس دختران بالای ۱۰ سال (دختران بالاتر از صنف سوم) اجازه حضور در مکاتب را ندارند. طبق معلوماتی که به دسترس خبرگزاری زنان افغانستان قرار گرفته است، دخترانی که دارای قد […]

خبرگزاری زنان افغانستان: پس از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم این بار مسئولان وزارت معارف طالبان دستور داده است که از این پس دختران بالای ۱۰ سال (دختران بالاتر از صنف سوم) اجازه حضور در مکاتب را ندارند.

طبق معلوماتی که به دسترس خبرگزاری زنان افغانستان قرار گرفته است، دخترانی که دارای قد بلند هستند و سن‌شان از ۱۰ سال بیشتر است بنابر دستور طالبان دیگر به مکتب نیایند و باید در خانه بنشینند.

به گفتهٔ یک منبع، طالبان با فرستادن مکتوب به مکاتب در بعضی ولایات گفته است که دختران بالاتر از صنف سوم حق آموزش را ندارند، و پس از این نباید به مکتب بیایند، آنان افزوده اند که آموختن درس برای دختران تا صنف سوم کافی است. مکتوب ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف سوم هنوز همگانی نشده است اما در مکاتب مانع حضور دختران بالاتر از صنف سوم می‌شوند.

با روی کار آمدن طالبان، زنان و دختران تحت فشار و محدودیت‌های فراوان قرار گرفتند، محدودیت‌های وضع شده علیه زنان و دختران در افغانستان از سوی طالبان به صورت بطی، پیوسته و سیستماتیک صورت گرفته است تا با نرمی و آهسته‌گی زنان و دختران را به شکل کامل بتوانند بدون درگیری با جامعه جهانی و حامیان حقوق بشر از عرصهٔ اجتماع حذف کنند.
طالبان طی این دو سال به اهداف شان رسیدند و زنان و دختران را از اجتماع به کلی حذف کردند، هرچند با واکنش و هشدارهای جامعه جهانی رو به رو گردیدند اما طالبان به نظریات و خواسته‌های جامعه جهانی جزئی‌ترین وقعی نگذاشتند.