دشمنی طالبان با مفاخر تمدنی؛ «جشن نوروز حرام است»
دشمنی طالبان با مفاخر تمدنی؛ «جشن نوروز حرام است»
جشن نوروز اولین روز سال هجری‌‌شمسی، برابر با یکم ماه‌حمل و یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های رایج و ریشه‌دار در تاریخ افغانستان است. از این روز در کشورهای فارسی زبان جشن گرفته می‌شود. 

جشن نوروز اولین روز سال هجری‌‌شمسی، برابر با یکم ماه‌حمل و یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های رایج و ریشه‌دار در تاریخ افغانستان است. از این روز در کشورهای فارسی زبان جشن گرفته می‌شود.

نوروز یکی از هویت و سند تاریخی مردم افغانستان است که پیشینه‌ی چندین هزارساله دارد اما مردم این کشور امسال نیز از جشن‌ نوروز محروم شدند.

وزارت امر به معروف و نهی ازمنکر گروه طالبان جشن نوروز را غیر اسلامی قلمداد کرده و می‌گوید، کسانی‌که از نوروز تجلیل می‌کنند و به آن ارزش و احترام قائل هستند از دایره‌ی اسلام به‌کلی خارج گشته و مسلمان واقعی تلقی نمی‌شود.

این گروه دو سال گذشته‌نیز مانع برگزاری جشن نوروز شده‌بودند و طی یک فرمانی نوروز را از تقویم رسمی کشور نیز حذف کردند.

قبلاً مردم افغانستان در مزارشریف، کابل، هرات و سایر ولایت‌ها به‌شکل ویژه‌ی از نوروز تجلیل به‌عمل می‌آوردند. آغاز سال‌نو را در دل‌طبیعت، پارک‌ها، باغ‌ها و مکان‌های تفریحی با شادی و سرور سپری می‌کردند.

فاطمه یکی از زنانی‌ست که در شهر کابل زنده‌گی می‌کند وی به خبرگزاری زنان افغانستان می‌گوید؛ ما زنان و دختران از تمام حقوق ابتدایی و اساسی خود در افغانستان به واسطه گروه طالبان محروم شده‌ایم این گروه جشن نوروز را بر مردم حرام دانسته و این دل‌خوشی اندک را نیز از ما دریغ می‌کند.

او می‌افزاید؛ «سال‌های قبل با خوشی و شادی چندین دختر باهم در شهرک‌ حاجی‌نبی و کارته‌سخی محسوب به قدم‌گاه امام‌علی جمع می‌شدیم ساعاتی را چای نوش‌جان کرده و بگو و بخند داشتیم اما حالا از خانه‌های خود بیرون شده نمی‌توانیم».

همچنین، «نبیلا دختر جوانی که در یکی از مکاتب دولتی به‌حیث معلم ایفای وظیفه می‌کند می‌گوید؛ دیروز در مکتب که کار می‌کند جلسه‌ی برگزار شده‌بود در این جلسه آمر مکتب تاکید نموده و گفته‌است اساتید نباید فردا اول سال‌نو غیر حاضر باشند اگر به‌دلیل جشن نوروز مکتب نیایند و غیرحاضر باشند سه‌روز خانه‌های حاضری شان قید شده و غیرحاضر محسوب می‌شوند».

با آن‌که نوروز در افغانستان ریشه‌ در تاریخ چندین هزار ساله دارد گروه طالبان این جشن تمدنی و تاریخی را مربوط به فرهنگ غیر مسلمانان و عید مشرکین می‌دانند و مردم افغانستان را از شرکت در این جشن‌بزرگ نزدیک به سه‌سال می‌شود محروم کرده‌اند.

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان