دشواری زندگی زنان روستا نشین‌در بامیان 
دشواری زندگی زنان روستا نشین‌در بامیان 

خبرگزاری زنان افغان: حمیده یک زن ۳۸ ساله است که پنج کودک دارد و باشنده «کته خاک تگاب‌غار» از مربوطات ولسوالی ورس ولایت بامیان است. این زن دو روز پیش، (سه‌شنبه، ۲۸ قوس) در شفاخانه‌ی ولایتی بامیان برای درمان آمده بود تا مهره‌های کمرش را که بخاطر انتقال بارهای سنگین آسیب دیده بود درمان کند. […]

خبرگزاری زنان افغان: حمیده یک زن ۳۸ ساله است که پنج کودک دارد و باشنده «کته خاک تگاب‌غار» از مربوطات ولسوالی ورس ولایت بامیان است. این زن دو روز پیش، (سه‌شنبه، ۲۸ قوس) در شفاخانه‌ی ولایتی بامیان برای درمان آمده بود تا مهره‌های کمرش را که بخاطر انتقال بارهای سنگین آسیب دیده بود درمان کند.

حمیده در حالیکه آبله‌های دستانش نشان از انجام کارهای شاق بود گفت :”در ولسوالی ورس همه کارهای سخت بدوش زنان و دختران است، جمع آوری هیزم، نگهداری حیوانات، انتقال آب از فاصله‌های دور دست کشاورزی، برف‌پاکی و کارهای خانه همه را زنان و دختران انجام می‌دهند.”

او می‌گوید، زنانی زیادی در این روستا به علت انجام‌ کارهای شاق و دشوار حتی نتوانستند زایمان کنند و سر انجام هنگام زایمان تسلیم به مرگ شدند.

حمیده افزود که در این روستا بشمول زنان کودکان کمتر از ده سال مجبور هستند سخت کار کنند.

به گفته‌ی حمیده، آرزوی زنان روستای شان این است که با گذشت هر دو یا سه سال به شهر بامیان بیایند و هنگام بازگشت داستان شهر بامیان به دیگر زنان بازگویند.

حمیده با نگرانی از نزدیک شدن زمستان می‌گوید، زنان در ولسوالی ورس در فصل زمستان بیشتر روزهای زندگی شانرا در بیرون از خانه به خاطر انجام کارهای روزمره بدون هیچ سهولت و امکاناتی سپری‌ می‌کنند.

او می‌‌افزاید که صده‌ها زن همانند وی به بیماری‌های گونه‌گون گرفتار هستند که حتی کم‌ترین دسترسی به مراکز صحی را ندارند.