روز جهانی آموزش و نگرانی‌ها از وضعیت بد سیستم آموزشی در افغانستان
روز جهانی آموزش و نگرانی‌ها از وضعیت بد سیستم آموزشی در افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: ۲۴ جنوری برابر است با روز جهانی آموزش. این در حالی‌ست که وضعیت آموزش در افغانستان به دلیل جنگ، ناپایداری سیاسی و فقر بسیار با چالش‌هاس زیادی رو به رو بوده و این عوامل باعث شده‌اند که بسیاری از کودکان و دختران در افغانستان دسترسی به آموزش مناسب را نداشته باشند. همزمان […]

خبرگزاری زنان افغانستان: ۲۴ جنوری برابر است با روز جهانی آموزش. این در حالی‌ست که وضعیت آموزش در افغانستان به دلیل جنگ، ناپایداری سیاسی و فقر بسیار با چالش‌هاس زیادی رو به رو بوده و این عوامل باعث شده‌اند که بسیاری از کودکان و دختران در افغانستان دسترسی به آموزش مناسب را نداشته باشند.

همزمان با فرا رسیدن ۲۴ جنوری، سازمان عفو بین‌‌الملل برای حمایت از آموزش دختران در افغانستان در صفحه ایکس خود نگاشته است: «در روز جهانی آموزش، دختران افغانستان داستان‌های‌شان را به اشتراک می‌گذارند، هم دل‌شکستگی و هم امیدواری‌شان را ابراز می‌کنند، زیرا حق بنیادی انسانی‌شان برای تحصیل همچنان توسط طالبان نقض می‌شود.»

شماری از شاگردان مکتب در روز جهانی آموزش می‌گویند که بسته ماندن مکاتب، سبب شده است تا هر روز انگیزه‌ی خود را بخاطر داشتن یک آینده‌ای بهتر از دست دهند و نگرانی از نامعلوم بودن سرنوشت شان باعث شده است تا وضعیت روحی و روانی خوبی نداشته باشند.

طالبان ۳۳ روز پس از حاکمیت دوباره‌ی شان بر افغانستان، به تاریخ ۲۷ سنبله سال ۱۴۰۰ دروازه های مکاتب دوره‌های ابتداییه، متوسطه و لیسه‌ها را به روی دانش‌آموزان پسر باز کردند.

آنان با نشر خبرنامه‌ای از بازگشایی مکاتب ابتدایی به روی دختران تا صنف ششم نیز خبر دادند، اما اعلام کردند که تصمیم‌شان درباره بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه‌های دخترانه را بعدا همه‌گانی خواهند ساخت. اما اکنون با گذشت ۸۵۵ تا هنوز هم دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی حضور در مکاتب را ندارد.

این در حالی‌ست که مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان، روز چهار شنبه، ۴ دلو، در «کنفرانس ملی بهبود نهادهای تعلیمی و تحصیلی افغانستان» گفته است که افغانستان به یک سیستم آموزشی عصری با معیارهای بین‌المللی نیاز دارد.

در همین حال، رزا اوتنبایوا، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس هیأت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) می‌گوید که ادامه‌ محرومیت دختران از آموزش نه‌تنها بر تمام افغان‌ها تاثیر می‌گذارد، بلکه «افغانستان را از جهان اسلام و جامعه جهانی» منزوی خواهد کرد.