روز جهانی کودک؛ محرومیت کودکان از زندگی کودکانه‌ی شان در افغانستان
روز جهانی کودک؛ محرومیت کودکان از زندگی کودکانه‌ی شان در افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: ۲۰ نوامبر همزمان با روز جهانی کودک و برخورداری کودکان از حقوق شان است، اما کودکان زیادی در سراسر افغانستان وجود دارد که نه‌تنها از حقوق یک کودک برخوردار نبوده بلکه مجبور اند برای پیدا کردن لقمه نانی دست به کارهای شاقه بزنند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد به مناسبت […]

خبرگزاری زنان افغانستان: ۲۰ نوامبر همزمان با روز جهانی کودک و برخورداری کودکان از حقوق شان است، اما کودکان زیادی در سراسر افغانستان وجود دارد که نه‌تنها از حقوق یک کودک برخوردار نبوده بلکه مجبور اند برای پیدا کردن لقمه نانی دست به کارهای شاقه بزنند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی کودک در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است «کودکان حق دارند بدون تبعیض زندگی کنند.»

این در حالی است که نهاد حقوق بشری موسوم به «رواداری» در گزارشی در رابطه به نقض حقوق کودکان در افغانستان گفته، طی دوسال حاکمیت طالبان نقض حقوق اساسی کودکان از جمله ازدواج‌های اجباری و زود هنگام، اقدام به خودکشی و آزار جنسی در کشور افزایش یافته است.

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان کودکان زیادی از حقوق کودکانه‌ی شان محروم گشته و به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری کودکان دختر و پسر از حق تعلیم محروم شده اند، کودکان دختر زیر بار ازدواج‌های اجباری زود هنگام رفته و کودکان پسر به کارهای شاقه و طاقت‌فرسا رو آورده‌اند.

آرزو کودک ۱۴ ساله‌ی است که به دلیل فقر از سوی پدرش تن به ازدواج اجباری داده است، او با ازدواج کردن از زندگی و بازی های کودکانه‌اش محروم شد او دیگر نمی‌تواند با هم‌سن و سالانش بازی کند زیرا از نظر مردم او دیگر خانم خانه شده است.

براساس یافته‌های نهاد «رواداری» فقر گسترده، مشکلات اقتصادی، محرومیت زنان از حق کار و تحصیل و سنت‌های موجود در افغانستان از عمده دلایل نقض حقوق کودکان در این کشور می‌باشد.