زنان در نشست مسکو: «زنان افغانستان در برابر آپارتاید جنسیتی و جنایت علیه بشریت مبارزه می‌کنند»
زنان در نشست مسکو: «زنان افغانستان در برابر آپارتاید جنسیتی و جنایت علیه بشریت مبارزه می‌کنند»

خبرگزاری زنان افغانستان: نشستی در مسکو پیرامون افغانستان با اشتراک مخالفان گروه طا.لبان و به میزبانی حزب عدالت روسیه برگزار شد، گفته می‌شود که مقام رهبری این حزب به پوتین نزدیک است. شرکت کنندگان این نشست زیر نام «افغانستان بین گذشته و آینده» از جامعه جهانی، کشورهای همسایه افغانستان و منطقه خواهان کمک و همکاری […]

خبرگزاری زنان افغانستان: نشستی در مسکو پیرامون افغانستان با اشتراک مخالفان گروه طا.لبان و به میزبانی حزب عدالت روسیه برگزار شد، گفته می‌شود که مقام رهبری این حزب به پوتین نزدیک است. شرکت کنندگان این نشست زیر نام «افغانستان بین گذشته و آینده» از جامعه جهانی، کشورهای همسایه افغانستان و منطقه خواهان کمک و همکاری با افغانستان برای ایجاد یک حکومت مشروع در کشور شدند.

این نشست روز پنجشنبه، ۲ قوس با حضور احمد ولی مسعود یک عضو جبهه مقاومت ملی، محمد محقق عضو شورای موسوم به مقاومت ملی برای نجات افغانستان، فضل احمد معنوی وزیر پیشین عدلیه، شکریه بارکزی و فوزیه کوفی اعضای پارلمان پیشین و برخی از سیاست‌مداران دیگر برگزار شد.

شکریه بارکزی و فوزیه کوفی در این نشست درباره محرومیت زنان و دختران از حقوق و آزادی‌های شان در تحت حاکمیت طالبان سخن گفتند.

شکریه بارکزی از نمایندگان پیشین مجلس نمایندگان در این نشست درباره وضعیت نامساعد زنان و دختران در افغانستان و ایستادگی آنان چنین گفت: «زنان افغانستان با وجود آپارتاید جنسیتی و جنایت علیه بشریت، مبارزه می‌کنند و برای اعاده حقوق شان تلاش می‌ورزند و تا هنوز امیدوار هستند.»

وی همچنین افزود: «افغانستان برای زنان به زندان بزرگی تبدیل شده است و زنان فارغ از هر نوع حقوق شان هستند.»

فوزیه کوفی نیز در این نشست گفت، پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان زنان از حقوق‌شان محروم شده و اعتراضات مدنی و صلح‌آمیز شان هم سرکوب شده اند.

وی با اشاره به مبارزات عدالت خواهانه‌ی زنان، افزود: «طالبان حکومت‌داری خوب را نه بلکه خوب جنگیدن را یاد دارند، از همین جهت است که از سوی گروه کوچکی از زنان به چالش کشیده شده‌اند و این گروه نه‌تنها خود این زنان را زندانی می‌کند، بلکه اعضای خانواده‌های شان را نیز با آنان زندانی کرده‌است. اصلی که با هیچ فرهنگ، اخلاق و اصول حقوق بشری برابر نیست.»

شکریه بارکزی از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا به زنان افغانستان فرصت حضور در همایش‌های منطقه‌ای و بین المللی داده شود و از مبارزه زنان افغانستان برای دستیابی دوباره به حقوق اساسی بشری شان حمایت صورت گیرد.