زنان معترض: بازداشت خودسر زنان از سوی طالبان متوقف شود 
زنان معترض: بازداشت خودسر زنان از سوی طالبان متوقف شود 

خبرگزاری زنان افغانستان: شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان امروز( یکشنبه، ۲۸ عقرب ۱۴۰۲) در گردهمایی اعتراضی خواستار توقف بازداشت های خودسرانه‌ی زنان از سوی گروه طالبان شدند. در قطعنماه که از سوی این جنبش اعتراضی به خبرگزاری زنان افغانستان فرستاده شده آمده است:« این گروه غاصب بار دیگر یک بانوی معترض‌ را به جرم اعتراض […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان امروز( یکشنبه، ۲۸ عقرب ۱۴۰۲) در گردهمایی اعتراضی خواستار توقف بازداشت های خودسرانه‌ی زنان از سوی گروه طالبان شدند.

در قطعنماه که از سوی این جنبش اعتراضی به خبرگزاری زنان افغانستان فرستاده شده آمده است:« این گروه غاصب بار دیگر یک بانوی معترض‌ را به جرم اعتراض در برابر سیاست های زن ستیزانه شان بازداشت نموده و به جای نامعلومی بردند.»

در حال حاضر چهار فعال حقوق زن و اعضای جنبش های اعتراضی زنان، ندا پروانی با شوهرش، ژولیا پارسی با پسرش، منیژه صدیقی و پریسا آزاده در بند طالبان بسر میبرند.

زنان معترض می‌گویند که نهادهای حقوق بشری برای رهایی این معترضان هیچ اقدام موثری نکردند.‌

 

آنان می‌گویند:« ادامه این اقدامات زنان را در معرض خطر جدی قرار داده و حقوق و آزادی های آنها را نقض می کند.»

این زنان با صدور یک قطعنامه پنج ماده‌ای از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواستند که باید هر چه سریع تر برای آزادی بدون قید و شرط زنان معترض و دیگر زندانیان سیاسی اقدام نمایند.

در قطعنامه همچنان آمده است که صدور بیش از ۵۲ فرمان مبنی بر محرومیت زنان و دختران از تمامی حقوق شان و ظلم و ستم آشکارا در افغانستان همه نشان از وجود آپارتاید جنسیتی است و سازمان ملل باید آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد و برای مبارزه با آن اقدامات لازم و ضروری را انجام دهد.

فعالان حقوق در ماده سوم قطعنماه شان نوشته اند که نسل کشی مردم شیعه و هزاره ها افزایش یافته است به طوری که مردم در هیچ جای کشور امنیت ندارند و همواره در معرض خطر قرار دارند.

در ادامه آمده است:« هرگونه تعامل و معامله با گروه طالبان نقض حقوق بشری است و ظلم در حق مردم مظلوم افغانستان ، بنابراین جامعه جهانی باید تعامل و حمایت خود را از این گروه بردارد.»

این درحالیست که با وجود خشونت و‌سرکوب فعالان حقوق زن در افغانستان و نفرت گروه طالبان از آزادی های زنان و زندگی مدرن، مقامات این گروه در کشور های اروپایی آزادانه گشت و گذار می‌کنند.