زنان و دختران در اولویت کار ملل متحد در افغانستان خواهد بود
زنان و دختران در اولویت کار ملل متحد در افغانستان خواهد بود

خبرگزاری زنان افغانستان: سازمان ملل متحد چارچوب اولویت های کاری خود برای افغانستان در سه سال آینده را منتشر کرد. دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) امروز دوشنبه، (۱۲ سرطان ۱۴۰۲) در اعلامیه‌ای، چارچوب کاری این سازمان در افغانستان را منتشر کرده که در آن بر حمایت از حقوق زنان و اشخاص که […]

خبرگزاری زنان افغانستان: سازمان ملل متحد چارچوب اولویت های کاری خود برای افغانستان در سه سال آینده را منتشر کرد.
دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) امروز دوشنبه، (۱۲ سرطان ۱۴۰۲) در اعلامیه‌ای، چارچوب کاری این سازمان در افغانستان را منتشر کرده که در آن بر حمایت از حقوق زنان و اشخاص که در معرض بیشترین آسیب هستند،تاکید شده است.
براساس اعلامیه‌ی یونما، زنان و دختران، کودکان و جوانان، افراد تحت تبعیض، بازگشتی‌ها، پناهندگان، اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله گروه‌هایی هستند که در افغانستان تحت حاکمیت طالبان در معرض بیشترین آسیب قرار گرفته‌اند.
روزا اوتنبایوا، رییس هیات معاونت سازمان ملل و نماینده‌ی خاص دبیرکل این سازمان در افغانستان گفته است: «چارچوب استراتژیک ما، یک پیشنهاد قوی در راستای کمک به مردم افغانستان برای رفع نیازهای اساسی آنان است و به ارائه کمک‌های انسانی ضروری، ادامه خواهد داد.»
این سازمان سه اولویت کاری طی سال‌های ۲۰۲۳، ۲۴ و ۲۵ برای خود تعیین کرده است. خدمات اساسی و پایدار در بخش‌های کلیدی، فرصت‌های اقتصادی و معیشتی انعطاف‌پذیر و همبستگی اجتماعی، شامل جامعه محور بودن در اولویت های این سازمان برای سه سال آینده در افغانستان است.

دانیل اندرس، معاون نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل  نیز گفته است: «سازمان ملل و شرکای آن، به این واقعیت پی برده‌اند که کمک انسانی تنها کافی نیست.»
او بر طرحی برای تضمین رفع نیازمندی های مردم در آینده تاکید کرده است.
این چارچوب اولویت های سازمان ملل برای افغانستان درحالی منتشر می‌شود که فعالان حقوق زن و گروه های اعتراضی زنانه در گردهمایی های اعتراضی خواستار رسیدگی به وضعیت زنان ودختران زیر ساطه‌ی طالبان شده اند از سویی هم آنان انتظار دارند این سازمان بر طالبان فشار بیاورند تا محدودیت های وضع شده بر زنان افغانستان به گونه‌ی فوری برداشته شده و دروازه‌ی مکاتب و‌دانشگاه ها نیز به روی دختران بازشود.