سازمان جهانی بهداشت: در ماه نخست ۲۰۲۴ ۱۶۹‌هزار‌ ۶۵۶ تن به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده اند 
سازمان جهانی بهداشت: در ماه نخست ۲۰۲۴ ۱۶۹‌هزار‌ ۶۵۶ تن به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده اند 

خبرگزاری زنان افغانستان: سازمان جهانی بهداشت با نشر گزارش تازه‌ای از افزایش شمار بیماران تنفسی در افغانستان خبر داده است. به گفته‌ی این سازمان در ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۶۹‌هزار‌ ۶۵۶ تن به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده اند که از این میان بیشترین آمار را زنان و کودکان شامل می‌شوند. یافته‌های این سازمان نشان […]

خبرگزاری زنان افغانستان: سازمان جهانی بهداشت با نشر گزارش تازه‌ای از افزایش شمار بیماران تنفسی در افغانستان خبر داده است.

به گفته‌ی این سازمان در ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۶۹‌هزار‌ ۶۵۶ تن به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده اند که از این میان بیشترین آمار را زنان و کودکان شامل می‌شوند.

یافته‌های این سازمان نشان می‌دهد که از مجموع مبتلایان بیماری‌های تنفسی ۶۲درصد کودکان و ۴۹.۳ درصد زنان و دختران هستند و میانگین آمار ثبت شده‌ی فعلی این بیماری نسبت به زمان مشابه در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بیشتر است

در همین حال شماری شهروندان کشور نیز با تایید افزایش بیماری‌های تنفسی می‌گویند نبود امکانات و سردی هوا سبب افزایش این بیماری‌ها نزد آنان شده است.

شریفه باشنده‌ی ولسوالی انجیل هرات می‌گوید از یک ماه به این‌سو نواسه‌ی خرد سال‌اش به بیماری سینه‌وبغل مبتلا شده است.

وی با تایید افزایش بیماری‌های تنفسی می‌گوید که: «مریضی سینه و بغل خیلی زیاد شده به قلعه ما همه طفل‌ها مریض هستند. یک ماه می‌شود طفل ما مریض است سینه بغل شده خوب نمی‌شود.»

جمیله باشنده‌ی دیگر شهر هرات نیز می‌گوید که: «فقر و بیکاری زیاد شده امکانات نداریم همه طفلا و زن‌ها مریض می‌شوند. نفس تنگی خیلی زیاد شده بین مردم نه سوخت درست است نه خانه و زندگی درست همه کودکان ما سینه بغل و سرما خورده هستن.»

پیش از این سازمان جهانی صحت گفته بود همزمان با فرا رسیدن فصل زمستان بیماری‌های عفونت تنفسی (ARI) در تمام نقاط افغانستان افزایش یافته و‌ یک میلیون و‌ ۳۱۰‌هزار و ۳۵۹ مورد عفونت تنفسی حاد (ARI) در سراسر کشور ثبت شده است.

در پی روی‌کارآمدن طالبان و قطع کمک‌های خارجی، نظام بهداشتی افغانستان و زندگی اقتصادی شهروندان کشور با فروپاشی مواجه شده است.