سازمان ملل متحد: آسیب دیده گان زمین‌لرزه‌های هرات هنوز هم نیاز به کمک‌های فوری دارند
سازمان ملل متحد: آسیب دیده گان زمین‌لرزه‌های هرات هنوز هم نیاز به کمک‌های فوری دارند

با گذشته یک ماه از زمین لرزه‌های مرگ‌بار و متواتر در ولایت هرات، آسیب دیده گان این زمین لرزه‌ها هنوز هم در زیر خیمه‌ها، در وضعیت دشواری به سر می‌برند و نگران هستند که زمستان پیش رو را بدون سرپناه و امکانات اولیه چگونه سپری خواهند کرد. در همین حال، بخش امور پناهنده‌گی سازمان ملل […]

با گذشته یک ماه از زمین لرزه‌های مرگ‌بار و متواتر در ولایت هرات، آسیب دیده گان این زمین لرزه‌ها هنوز هم در زیر خیمه‌ها، در وضعیت دشواری به سر می‌برند و نگران هستند که زمستان پیش رو را بدون سرپناه و امکانات اولیه چگونه سپری خواهند کرد.

در همین حال، بخش امور پناهنده‌گی سازمان ملل متحد با نشر پیامی در صفحه «ایکس» گفته که زمین لرزه‌های اخیر در افغانستان، جان افراد زیادی را گرفته، خانه‌ها را ویران و هزاران تن را آواره کرده است و آسیب دیده گان با گذشت یک ماه از این زمین لرزه‌ها، هنوز هم به حمایت و کمک‌های فوری نیاز دارند.

رضا، یک تن از آسیب دیده گان است که خانه اش را در اولین روز زمین‌لرزه‌ها، در ولسوالی زنده جان هرات از دست داده و اکنون همراه با همسر و دو پسرش زیر خیمه زندگی می‌کند و بخاطر نداشتن سرپناه در زمستان پیش رو نگران خانواده خود است.

وی می‌گوید:«خانه ما در اولین زمین لرزه که ۶.۳ رشتر بود از بین رفت و دو دخترم زیر آوار خانه جان خود را از دست دادند. غم دو دخترم یک طرف حالا مجبورم به فکر همسر و دو پسرم باشم چون نه غذای کافی به خوردن داریم نه هم سرپناهی که آن‌جا زندگی کنیم. حیرانم با کدام امکانات دوباره خانه خود را بسازم چون به زمستان زیر خیمه زندگی کرده نمی‌شود، همه ما را سرما از بین خواهد برد.

مانند رضا صدها خانواده دیگر که از زمین‌لرزه‌های اخیر آسیب دیده اند در وضعیت دشوار قرار داشته و نیاز به کمک‌های فوری دارند.

مرضیه، یک تن دیگر از آسیب دیده گان زمین لرزه‌های اخیر در هرات است که خانه اش را از دست داده و اکنون زیر خیمه‌ همراه خانواده خود زندگی می‌کند.

وی می‌گوید: «خانه ما از بین رفت، سرپناه نداریم شب‌ها بسیار سرد شده، اطفال ما همه مریض شدند نه امکانات هر روز داکتر رفتن را داریم نه هم سرپناهی که بتوانیم راحت زندگی کرده و به اطفال خود رسیدگی کنیم».

این در حالی‌ست که در یک ماه اخیر ولایت هرات شاهد زمین‌لرزه‌های شدید و خفیف زیادی بوده و در اثر زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار که در روزهای نخست رخ داد، حدود دو هزار و ۴۰۰ تن جان باختند، هزاران تن دیگر زخمی شده‌ و تعداد زیادی آواره شده اند.