سازمان ملل متحد: رفتار طالبان با زنان ممکن است «آپارتاید جنسیتی» باشد
سازمان ملل متحد: رفتار طالبان با زنان ممکن است «آپارتاید جنسیتی» باشد

سازمان ملل متحد: رفتار طالبان با زنان ممکن است «آپارتاید جنسیتی» باشد خبرگزاری زنان افغانستان: دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که طالبان در افغانستان به طور سیستماتیک حقوق بشری زنان و دختران را محدود کرده و تمام جنبه های زندگی آنها را به اختناق کشیده اند و افزوده […]

سازمان ملل متحد: رفتار طالبان با زنان ممکن است «آپارتاید جنسیتی» باشد

خبرگزاری زنان افغانستان: دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که طالبان در افغانستان به طور سیستماتیک حقوق بشری زنان و دختران را محدود کرده و تمام جنبه های زندگی آنها را به اختناق کشیده اند و افزوده است که رفتار طالبان می تواند «آپارتاید جنسیتی» باشد.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد دیروز (سه شنبه، ۲۰ سرطان)، در خبرنامۀ از قول کارشناسان این سازمان نگاشته است رفتار طالبان با زنان و دختران می تواند آپارتاید جنسیتی باشد.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و دوروتی استرادا تانک، رئیس کارگروه تبعیض علیه زنان و دختران، در گزارش مشترکی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، وضعیت زنان و دختران را اعلام کرده و وضعیت زنان و دختران در افغانستان را بدترین وضعیت در سطح جهان خواندند.

بنت در این گزارش گفته است: «زنان و دختران در افغانستان تبعیض شدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است به آزار جنسیتی تبدیل شود – جنایت علیه بشریت – و به عنوان آپارتاید جنسیتی توصیف می‌شود، زیرا به نظر می‌رسد که مقامات طالبان با تبعیض سیستماتیک حکومت می‌کنند و قصد دارند زنان و دختران را تحت سلطۀ کامل خود قرار دهند.»

همچنان استرادا گفته است: «در حالی که در سال‌های اخیر واکنش‌های منفی علیه حقوق زنان و دختران در کشورها و مناطق مختلف آشکار شده است، در هیچ کجای جهان به اندازه افغانستان به حقوق زنان و دختران به طور گسترده، سیستماتیک و فراگیر حمله صورت نگرفته است.»

کارشناسان سازمان ملل متحد از ۲۷ اپریل تا ۴ می به افغانستان سفر کرده و از کابل و مزار شریف بازدید کردند. آنها با زنان و مردان افغان در بخش‌های مختلف از جمله جامعه مدنی، کارآفرینان، رهبران مذهبی، معلمان، روزنامه‌نگاران، دفاتر سازمان ملل، جامعه دیپلماتیک، سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و مقامات رسمی افغانستان دیدار کردند.

در این گزارش، کارشناسان می گویند که آنها عمیقا نگران هستند که آزار و اذیت جنسیتی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان اتفاق می‌افتد. این گزارش خاطر نشان می‌کند که آزار جنسیتی بر اساس اساسنامه رم جنایت علیه بشریت است.
این گزارش همچنین تأکید می‌کند که ممنوعیت تحصیل زنان و دختران، افغانستان را «تنها کشور در جهان» می‌سازد که در آن دختران و زنان جوان از تحصیل در مکاتب متوسطه و مؤسسات تحصیلات عالی منع می‌شوند.

این گزارش همچنین به این نکته اشاره می‌کند که چگونه زنان امروز در افغانستان از کار کردن در خارج از خانه در بیشتر بخش‌ها، خروج از خانه بدون خویشاوند مرد، یا محرم، دسترسی به حمام‌های عمومی، پارک‌ها و سالن‌های ورزشی و تردد آزادانه در سراسر کشور منع شده‌اند.

در این گزارش آمده است که این محیط خفقان بر سلامت روان زنان و دختران تأثیر می گذارد و گزارش های گسترده ای از افسردگی و خودکشی به ویژه در میان دختران نوجوانی که از ادامه تحصیل منع می شوند، وجود دارد.