سردی زمستان و افزایش مشکلات آسیب دیده گان زمین‌لرزه‌ها در زنده جان هرات
سردی زمستان و افزایش مشکلات آسیب دیده گان زمین‌لرزه‌ها در زنده جان هرات

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از باشنده‌گان ولسوالی زنده جان ولایت هرات می‌گویند که با گذشت سه ماه از زمین لرزه‌های متواتر و مرگ‌بار در هرات تا هنوز در هوای سرد زمستان زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند و امکانات اولیه و گرمایشی برای سپری کردن زمستان ندارند. مریم، یک تن از آسیب دیده‌گان زمین لرزه‌های اخیر در […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از باشنده‌گان ولسوالی زنده جان ولایت هرات می‌گویند که با گذشت سه ماه از زمین لرزه‌های متواتر و مرگ‌بار در هرات تا هنوز در هوای سرد زمستان زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند و امکانات اولیه و گرمایشی برای سپری کردن زمستان ندارند.

مریم، یک تن از آسیب دیده‌گان زمین لرزه‌های اخیر در زنده جان هرات که خانه خود را از دست داده است و اکنون همراه با دو طفل و شوهرش در سرمای زمستان زیر خمیه زندگی می‌کند.

وی می‌گوید: «سه ماه می‌شود که در زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنیم امکانات درستی برای زندگی کردن نداریم. مقدار پولی که کمک شده کفایت نمی‌کند که خانه‌های خود را بسازیم. شب‌ها بسیار سرد است و ما حتی سرپناهی نداریم».

بی‌بی گل یکی دیگر از آسیب دیده ‌گان زمین‌لرزه‌ها است که خانه و دو طفل خود را از دست داده است.

وی می‌گوید:«دو طفلم در زیر آوار جان خود را از دست دادند، خانه ما از بین رفت دار و ندار خود را از دست دادیم حالا هم در این هوای سرد زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنیم. شب‌ها هوا زیاد سرد می‌شود و نگران دو دخترم هستم که برای شان آسیبی نرسد».

زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار و پی هم در ولایت هرات خسارات جانی و مالی زیادی را برای مردم به وجود آورده است. اولین زمین لرزه به تاریخ ۷ اکتبر با قدرت ۶.۳ ریشتر شهر هرات را تکان داد که در مجموعه این زمین لرزه‌ها، بیشتر از چهار هزار نفر کشته و زخمی شده اند.

بعد از زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار در غرب کشور، تعداد زیادی از خانه‌های مسکونی تخریب شده و‌ شرایط زندگی را برای افراد نیازمند دشوار‌تر از قبل ساخته است و به دلیل نداشتن سرپناه، در زیر خیمه‌ها بدون غذای کافی و آب صحی شب و روز خود را سپری می‌کنند.

نداشتن سرپناه، نبود امکانات صحی، آب و غذای کافی سبب شده است که اطفال زیادی در این مناطق به بیماری مختلفی دچار شوند.