سیلاب‌های مرگ‌بار؛ معاون سازمان ملل: «قربانیان اصلی زنان و کودکان اند»
سیلاب‌های مرگ‌بار؛ معاون سازمان ملل: «قربانیان اصلی زنان و کودکان اند»
ایندریکا راتوات، معاون دفتر سازمان ملل متحد با سفری که به بغلان داشته، بعد از بازگشت سفرش در کابل گفته است که بیشتر جان باختگان و قربانیان سیلاب در ولایت بغلان کودکان و زنان است. 

بخش‌ زنان سازمان ملل متحد گفته است که زنان و کودکان به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر سیلاب‌های اخیر در افغانستان قرار گرفته‌اند و به‌ گونه خاص به بسته‌های صحی، محصولات بهداشتی و مواد غذایی مغذی نیاز دارند.

سیلاب‌های اخیر ولایات مختلف افغانستان از جمله بغلان و غور، تلفات جانی و مالی زیادی را در بر داشته است.

این سازمان روز دوشنبه، ۳۰ ثور با نشر گزارشی در مورد سیلاب زده‌گان گفته است که در سیلاب‌های اخیر شمار زیادی از مردم در ساختمان‌های عمومی مانند مساجد پناه گرفته بودند و در این میان، زنان درصد بالای از زخمیان را تشکیل می‌دهد.

بخش زنان این سازمان گفته است: «باید از مشارکت ایمن زنان در نیازسنجی‌ها و پاسخ‌های بشردوستانه اطمینان داده شود که شامل فراهم کردن مکان‌ها یا سرپناه‌های امن برای کارکنان زن برای گذراندن شب در صحرا و نیز هزینه‌های محرم در صورت نیاز است.»

در این گزارش، بخش زنان ملل متحد پیشنهاد کرده است که سرپناه امن متناسب با نیازهای زنان، شبکه‌های تأمین آب و امکانات حفظ‌الصحه، به‌شمول تشناب و حمام در پناهگاه‌های اضطراری برای زنان فراهم شود.

گفتنی است که در پی سیلاب‌های مدهش هفته گذشته تنها در ولایت بغلان بیش از ۳۱۰ تن جان باختند و همچنان در ولایت غور، بیش از ۵۰ تن جان خود را از دست داده و دوهزار خانه مسکونی به گونه کلی تخریب ،۴ هزار خانه دیگر به بطور قسمی تخریب شده و تعداد ۲۵۰۰ دوکان بگونه کلی نیز ازبین رفته است.

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان