شروع سال جدید تعلیمی ۱۴۰۳ بدون حضور دختران دانش‌آموز در افغانستان
شروع سال جدید تعلیمی ۱۴۰۳ بدون حضور دختران دانش‌آموز در افغانستان
سال جدید تعلیمی در افغانستان در حالی آغاز می‌شود که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارند و ۹۱۰ روز از بسته شدن مکاتب دخترانه می‌گذرد.

سال جدید تعلیمی در افغانستان در حالی آغاز می‌شود که میلیون‌ها دانش‌آموز دختر بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارند و ۹۱۰ روز از بسته شدن مکاتب دخترانه می‌گذرد.

وزارت معارف افغانستان روز چهارشنبه، ۱ حمل با نشر اعلامیه‌ای از شروع سال جدید تعلیمی خبر داده و از خانواده‌ها خواسته است تا فرزندان شان را در مکاتب‌، مدارس و دیگر مراکز آموزشی شامل کنند اما نامی از دختران دانش‌آموز نبرده است.

سونیا صمدی، یک تن از دانش‌آموزان صنف دهم به خبرگزاری زنان افغانستان می‌گوید، دو نیم سال دوری از مکتب، درس و هم‌صنفی‌هایش او را نسبت به آینده ناامید کرده است اما با این حال انتظار داشت که در سال ۱۴۰۳ دروازه‌های مکاتب به روی آنان باز شود ولی این اتفاق صورت نگرفت.

وی می‌گوید:«شروع شدن مکاتب بدون حضور دختران برایم دردآور است. همان گونه که پسران حق تحصیل را دارند دختران نیز این حق را دارند. امید داشتم که در سال جدید بتوانیم مکتب برویم اما هنوز هم از سرنوشت ما هیچ چیز معلوم نیست».

شروع شدن مکاتب بدون حضور دختران، سبب نگرانی‌های هر چه بیشتر دانش‌آموزان دختر در ولایات مختلف کشور شده است. از جمله سیما، دانش‌آموز صنف نهم در ولایت غور می‌گوید:«تمام امید و آرزوی ما این شده که یک روز دوباره دروازه‌های مکاتب به روی ما باز شود و دوباره بتوانیم به مکتب برویم و مثل گذشته پشت میز صنف خود نشسته درس بخوانیم».

مرضیه دختر دیگری‌ست که در ولایت فراه زندگی می‌کند از این که امسال هم مکاتب بدون حضور دختران آغاز شده است سخت وی را ناراحت و نگران ساخته است.

وی می‌گوید:«بسیار زیاد ناراحت می‌شود وقتی می‌بینم برادرم به مکتب می‌رود اما من بخاطریکه دخترم دو نیم سال است که نمی‌توانم مکتب بروم کاش امسال ما هم اجازه رفتن به مکتب را می‌داشتیم».

در همین حال، رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان گفته است که ادامه محرومیت دختران و زنان از تحصیل دلخراش بوده و مکاتب در افغانستان در حالی آغاز می‌شود که دختران اجازه رفتن به مکتب را ندارند.

بعد از ماه اسد سال ۱۴۰۰، زمانی که دورهٔ جمهوریت در افغانستان سقوط کرده و طالبان برای دومین بار به قدرت رسیدند، پس از ۳۳ روز از حاکمیت شان تصمیم گرفتند تا دروازه‌های مکاتب به روی دختران بسته شود و رفتن دختران بالاتر از صنف شش به مکتب تا امرثانی منع شد.

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان