شکایت باشنده‌‌گان قندهار از روند توزیع تذکره‌الکترونیکی 
شکایت باشنده‌‌گان قندهار از روند توزیع تذکره‌الکترونیکی 

شکایت باشنده‌‌گان قندهار از روند توزیع تذکره‌الکترونیکی   خبرگزاری زنان افغانستان: کاربران شبکه‌های مخابراتی در ولایت قندهار از روند کُند توزیع تذکره‌های‌ الکترونیکی خبر می‌دهند. باشنده‌گان ولایت قندهار که سیم‌کارت‌ های شان به دلیل نداشتن تذکره‌ الکترونیکی مسدود گردیده است، شکایت داشته و از حکومت گروه طا.لبان خواستار توزیع سریع تذکره‌های‌ الکترونیکی شده اند زیرا […]

شکایت باشنده‌‌گان قندهار از روند توزیع تذکره‌الکترونیکی

 

خبرگزاری زنان افغانستان: کاربران شبکه‌های مخابراتی در ولایت قندهار از روند کُند توزیع تذکره‌های‌ الکترونیکی خبر می‌دهند.

باشنده‌گان ولایت قندهار که سیم‌کارت‌ های شان به دلیل نداشتن تذکره‌ الکترونیکی مسدود گردیده است، شکایت داشته و از حکومت گروه طا.لبان خواستار توزیع سریع تذکره‌های‌ الکترونیکی شده اند زیرا بدون داشتن تذکره الکترونیکی سیم‌کارت‌ها به ثبت و راجستر سپرده نمی‌شوند و مردم مجبور هستند برای گرفتن سیم‌کارت، ابتدا باید تذکره‌ الکترونیکی اخذ کنند.

عاشق‌الله، باشنده شهر قندهار می‌گوید، یک هفته می‌شود که در مقابل شبکه مخابراتی در صف انتظار به سر می‌برد تا سیم‌کارت خود را دوباره روی تذکره‌الکترونیکی ثبت و راجستر کند.

وی می‌افزاید، اکثریت باشنده‌گان قندهار تذکره‌‌ الکترونیکی ندارند و از چندین ماه به این طرف در صف انتظار بوده اند اما تا هنوز موفق به دریافت تذکره‌ الکترونیکی نشده اند.

به نقل از عاشق‌الله، افرادی که تذکره الکترونیکی ندارند سیم‌کارت های آنها نیز مسدود گردیده است و آنان مجبور هستند ابتدا تذکره‌ الکترونیکی بگیرند و بعد موفق شوند تا سیم‌کارت‌ را بنام‌ خود ثبت و راجستر کنند.

سویتا، از ولسوالی خاکریز این ولایت می‌باشد می‌گوید، بسیاری از مردم این ولسوالی تذکره الکترونیکی ندارند و به دلیل ثبت نام سیم‌کارت‌ها، تعداد مراجعه کننده‌گان به مراکز تذکره الکترونیکی در شهر و مناطق چندین برابر افزایش یافته است.

همچنین، داود باشنده ولسوالی ارغنداب که تذکره الکترونیکی ندارد می‌گوید، تذکره یکی از اقارب نزدیک ‌اش را به عنوان ضمانت برای ثبت سیم‌کارت داده است.

وی گفت، برای تذکره ثبت‌نام کرده‌ام، اما به ما نداده اند. هرکس شناخت و یا واسطه دارد می‌تواند به زودترین فرصت تذکره اخذ کند و آن‌هایی که کسی را نه می‌شناسد باید ماه‌ها در صف‌های طولانی انتظار بکشند تا موفق به دریافت تذکره‌ الکترونیکی شوند.

همچنین، انور کسی است که یک‌ماه می‌شود از کشور ایران به وطن برگشته است، نه تذکره دارد و نه سیم‌کارت. به داشتن سیم‌کارت خیلی ضرورت دارد. وی می‌گوید دوهفته‌ی را از سیم‌کارت همسرام با دوستان و نزدیکان به تماس می‌شدم اما یک هفته‌ می‌شود که سیم‌کارت‌‌ام مشکل پیدا کرده است، اینکه فقط تماس ارسال می‌شود اما دریافت نمی‌شود، به نماینده‌گی سیم‌کارت‌ در شهر قندهار مراجعه کردم مسئولین این بخش گفتند برای اینکه سیم‌کارت ثبت و راجستر شود در ابتدا باید تذکره‌الکترونیکی داشته باشی تا بتوانی سیم‌کارت را از این مشکل نجات دهی. اما من و همسرام تذکره‌الکترونیکی نداریم و به مشکل جدی برخورده‌ایم.

افزون بر این، ناجیه از ولسوالی خاکریز قندهار می‌گوید، برای گرفتن تذکره‌ الکترونیکی در مراکز توزیع، از آنان پول‌های زیادی گرفته می‌شود و روند توزیع آن نسبت به گذشته کندتر و زمانگیرتر گردیده است در حالیکه در دولت جمهوریت تذکره‌ های الکترونیکی در بدل ۲۰۰ افغانی به زودترین فرصت برای متقاضیان توزیع میشد، اما گروه طا.لبان این رقم را به ۳۰۰ افغانی افزایش داد. حالا متقاضیان مجبور اند برای دریافت تذکره الکترونیکی شان ۵۰۰ افغانی بپردازند.

وی ادامه داده و می‌گوید، ماه اسد تذکره‌الکترونیکی گرفته بودم اما نام پدرم را اشتباه نوشته بود مجبور شدم دوباره بیایم تذکره‌ام را اصلاح کنم و پانزده روز می‌شود که نتوانستم دوباره تذکره‌ اصلاح شده‌ام را بدست بیاورم و توان پرداخت ۵۰۰ افغانی بالای هر تذکره اعضای فامیل را ندارم چون تعداد اعضای فامیل‌ام ۹ نفر می باشند. چگونه این پول را تهیه کنم؟ برای این که مردم تشویق شوند تا تذکره بگیرند گروه طا.لبان باید قیمت تذکره را پایین بیاورند. اگر رایگان نمی کند حداقل قیمت چاپ آن را بگیرند.

با این حال، باشنده‌گان قندهار می گویند این گونه تصامیم باعث دلسرد شدن مردم در راستای اخذ تذکره می شود و آن‌ها از حکومت گروه طا.لبان تقاضا دارند که به مشکلات شان به زودترین فرصت رسیده‌گی کنند.