شیوع یک بیماری مرموز میان زنان ودختران در دایکندی
شیوع یک بیماری مرموز میان زنان ودختران در دایکندی

خبرگزاری زنان افغانستان: منابع محلی درولایت دایکندی به خبرگزاری زنان افغانستان می‌گویند که از اثر شیوع یک بیماری مرموز میان زنان دایکندی حدود ۲۱ زن و دختر دچار تشنج، ترس و دلهره شدند. به گفته‌ی منبع این بیماری چهار شب قبل(جمعه ششم اسد) در مسجد « رانو» در روستای گنده‌نی منطقه شیخمیران ولسوالی اشترلی این […]

خبرگزاری زنان افغانستان: منابع محلی درولایت دایکندی به خبرگزاری زنان افغانستان می‌گویند که از اثر شیوع یک بیماری مرموز میان زنان دایکندی حدود ۲۱ زن و دختر دچار تشنج، ترس و دلهره شدند.
به گفته‌ی منبع این بیماری چهار شب قبل(جمعه ششم اسد) در مسجد « رانو» در روستای گنده‌نی منطقه شیخمیران ولسوالی اشترلی این ولایت حین مراسم عزاداری عاشورا میان زنان ودختران شیوع پیدا کرده است.

یک منبع دیگر بستری شدن هفده زن و دختر را در شفاخانه ولایتی دایکندی تایید کرده و می‌گوید که آنان با علایم تشنج شدید، دلهره، ترس و چنگک شدن دست وپا به این شفاخانه آورده شده است. اما داکتران پس از گرفتن آزمایش های لازم نتوانستند بیماری آنها را تشخیص کنند.
منبع گفت:« به شماری از آنها فقط سیروم تزریق شده ورخصت شدند و شماری را به بخش بیماری های روانی فرستادند اما نتایجی دقیقی بدست نیامده و جواب تمام آزمایشهای آنان نورمال آمده است.»

باگذشت چندین روز بهبودی در وضعیت زنان ودختران مبتلا به این بیماری مرموز نیامده است.
یک منبعی دیگر به شرط حفظ هویتش به خبرگزاری زنان افغانستان گفت که احتمال دارد غذا‌ی نذری و یا آبی که به زنان عزادار در مسجد داده شده آلوده به مواد سمی ویا توهم زا بوده است زیرا تنها فقط زنان به این بیماری دچار شدند. او طالبان را دراین مساله دخیل دانسته و می گوید:«ممکن است برای سرکوب و جلوگیری از رسومات فرهنگی مذهب تشیع آنهارا مسموم کرده باشند.»
مسوولان محلی طالبان تاکنون دراین زمینه چیزی نگفتند.