صلیب سرخ: ۵۵ درصد مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند
صلیب سرخ: ۵۵ درصد مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

خبرگزاری زنان افغانستان: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با نشر گزارشی گفته است که ۵۵ درصد مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیشتر این نیازمندان، زنان، کودکان و بیماران نیازمند برای کمک‌های بهداشتی هستند. این کمیته در‌ گزارش خود از وضعیت شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، گفته است که تحریم‌های اقتصادی بر افغانستان وضعیت […]

خبرگزاری زنان افغانستان: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با نشر گزارشی گفته است که ۵۵ درصد مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیشتر این نیازمندان، زنان، کودکان و بیماران نیازمند برای کمک‌های بهداشتی هستند.

این کمیته در‌ گزارش خود از وضعیت شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، گفته است که تحریم‌های اقتصادی بر افغانستان وضعیت وخیم در این کشور را عمیق تر ساخته است.

ثریا، یک تن از زنانی است که سرپرست خانواده خود بوده و دو سال می‌شود که شوهرش را از دست داده است و از مشکلات اقتصادی مانند هزار زن سرپرست دیگر در افغانستان رنج می‌برد.

وی می‌گوید: «زمانی که شوهرم را از دست دادم مشکلات اقتصادی ما زیاد شد و مجبور شدم کار کنم. هر روز به خانه‌ها رفته صفا کاری می‌کنم اما پولی که بدست می‌آورم برای مصارف خانواده ام کفایت نمی‌کند در گذشته حداقل برای ما کمک می‌شد اما حالا هیچ کس به فکر ما نیست.»

در دو سال اخیر بعد از سقوط حکومت در افغانستان، فقر و بیکاری به اوج خود رسیده و آمار نیازمندان کمک‌های بشردوستانه نیز افزایش یافته است.

زرمینه خانم دیگری‌ست که سرپرستی خانواده اش را به دوش دارد و با مشکلات اقتصادی زیاد زندگی خود را سپری می‌کند.

وی می‌گوید: «زن بودن در افغانستان بسیار سخت است‌ و اگر نان آور خانه باشی سخت‌تر. از زمانی که شوهرم یک پایش را از دست داد دیگر نتوانست کار کند. بخاطر مشکلات اقتصادی یک طفل یک ساله خود را بخاطر سوی تغذیه از دست دادم و مجبور شدم بیرون رفته کار کنم اگر کمک‌ها صورت می‌گرفت کمی از مشکلاتم حل می‌شد.»

به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: « ۵۸۱هزار و ۵۴۸ بیمار که بیشتر‌ آنان زنان و کودکان هستند مراقبت‌های صحی اولیه را در ۴۷ مرکز بهداشت جمعیت هلال احمر افغانستان که توسط صلیب سرخ حمایت می‌شود دریافت کردند.»