اعتراضات سراسری در کشورهای مختلف علیه طالبان
اعتراضات سراسری در کشورهای مختلف علیه طالبان

اعتراضات سراسری در کشورهای مختلف علیه طالبان؛ توافقنامه دوحه لغو و رژیم طالبان سرنگون شود خبرگزاری زنان افغانستان: به مناسبت دوسالگی سقوط دولت جمهوریت و قدرت گیری مجدد طالبان در پانزدهم آگست ۲۰۲۱ اعتراضات سراسری علیه طالبان در داخل وخارج از افغانستان شکل گرفت. معترضان در هفته همبستگی و پانزدهم آگست حداقل ده هابرنامهی اعتراضی […]

اعتراضات سراسری در کشورهای مختلف علیه طالبان؛ توافقنامه دوحه لغو و رژیم طالبان سرنگون شود

خبرگزاری زنان افغانستان:

به مناسبت دوسالگی سقوط دولت جمهوریت و قدرت گیری مجدد طالبان در پانزدهم آگست ۲۰۲۱ اعتراضات سراسری علیه طالبان در داخل وخارج از افغانستان شکل گرفت.

معترضان در هفته همبستگی و پانزدهم آگست حداقل ده هابرنامهی اعتراضی با سردادن شعارهای ضد طالبانی و صدور یک قطعنامهی مشترک خواستار لغو توافقنامه دوحه و سرنگونی رژیم طالبان شدند.

معترضان در کشورهای ایران، پاکستان، کانادا، ناروی، سویس، ایتالیا، هسپانیا، جرمنی، فرانسه و ده ها کشور دیگر با سردادن شعارهای ضد طالبانی و بازخوانی یک قطعنامهی مشترک به سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای جهانی از عواقب تداوم قدرت طالبان در افغانستان هشدار داده و بارها بر سرنگونی رژیم طالبان و حمایت از حقوق زنان و حقوق بشر در افغانستان تاکید کردند.

پناهجویان و زنان معترض دراسلام آباد پاکستان در یک گردهمایی اعتراضی شعارهای«مرگ بر خلیل زاد و حامیان طالبان» سردادند و با بازخوانی قطعنامهی مشترک معترضان در سراسر جهان خواستار لغو توافقنامه دوحه با طالبان شدند.

پناهجویان و زنان معترض اهل افغانستان در تهران پایتخت ایران نیز در یک تجمع اعتراضی و سردادن شعارهایی ضد طالبانی از این کشور خواستند که هرگونه روابط دیپلوماتیک شان با طالبان را قطع کنند.

گروهی از معترضان در شهر ونکوور کانادا روز سه شنبه(پانزده آگست) در یک اعتراض خیابانی به جهانیان گفتند که افغانستان نباید فراموش شود و از جهان خواستار یک گفتگوی جدی میان سازمانهای جهانی درمورد طالبان شدند

فعالین مدنی، فعالان حقوق بشر و زنان افغانستان که پس از قدرت گیری طالبان به کانادا مهاجر شدند در این گردهمایی اعتراضی تاکید کردند که جهان باید آگاه باشند که مردم افغانستان طالبان را نمیپذیرند.

از سویی هم مرسل عیار یکی از معترضان زن که به دلیل اعتراضات مدنی علیه طالبان زندانی و شکنجه شده بود نیز در شهر تورنتوی کانادا شعارهای« طالبان را تحریم کنید، معامله با طالبان باج دهی به یک گروه ترویستی است» را در یکی از خیابان های تورنتو به نمایش گذاشته و به سرنگونی رژیم طالبان تا کید کرده است.

درهمین حال گروهی از شهروندان افغانستان در فرانسه نیز در یک اعتراض خیابانی با حمل پرچم سه رنگ افغانستان خواستار حمایت از حقوق زنان ودختران در افغانستان شدند.

شماری از این مهاجران تصاویری از ذکیه خدادادی دختر ورزشکار اهل افغانستان را حمل کردند که به تازگی در اروپا در یک رقابت جهانی به مدال طلا دست یافته است. معترضان با حمل تصاویر او خواستار رفع محدودیت بر زنان ودختران درافغانستان شدند.

گروهی از معترضان در شهر مادرید هسپانیا نیز به مناسبت هفته همبستگی با مردم افغانستان و پانزدهم آگست روز سقوط کشور بدست طالبان در یک گردهمایی اعتراضی شعارهای ضد طالبانی سردادند.

این معترضان شعارهای عدالت عدالت خسته ایم از جهالت نه به تروریزم نه به طالبان سردادند.

معترضان در هسپانیا از جهان خواستند که طالبان را به رسمیت نشناسند.

درهمین حال گروهی دیگری از معترضان در ناروی کشور اسلو نیز با شعارهای« آپارتاید جنسیتی در افغانستان به رسمیت شناخته شود» و «به رسمیت شناسی طالبان مشروعیت بخشی به تروریزم است» نیز به خیابان رفتند ودر برابر سیاست های زن ستیزانهی گروه طالبان و ابقای دو سالهی این گروه در قدرت اعتراض کردند.

معترضان زن همچنان در شهر رم کشور ایتالیا نیز شعارهای نان کار و آزادی سرداده و از جهان خواستند که به طالبان دیگر فرصت نداده و روی گزینهی بدیل آن فکر کنند.

این اعتراضات درحالی صورت گرفته است که معترضان در سراسر جهان در قطعنامهی مشترک شان تا کید کردند که «مسوولیت انسانی همه‌ی انسان‌های بیدار و آزاده‌ی جهان می‌دانیم که برای پاک‌کردن لکه‌ی ننگ قرن ۲۱ در جهان (گروه تروریستی طالبان) مردم افغانستان را همراهی و دولت‌های خود را وادار کنند که دیگر با این گروه هیچ نوع رابطه‌‌ای برقرار نکنند، بلکه اقدامی برای سرنگونی طالبان از سوی کشورهای دخیل در قضیه‌‌ی افغانستان، خواست همه‌ی مردم افغانستان است.»

معترضان همچنان تاکید کردند که وقت آن است که سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق‌بشر بین‌المللی مسوولیت خود در قبال افغانستان را به طور واقعی انجام دهند و به جنایت‌های جنگی، جنایت‌های ضدانسانی و نسل‌کشی‌ها از سوی طالبان در افغانستان پایان دهند.

« خواست همه‌ی مردم به ویژه زنان افغانستان چیزی غیر از پایان بی قید و شرط رژیم طالبان و نه به طالبان نیست.»