علاوه بر محرومیت دختران از آموزش طالبان آسیب‌های جدی بر آموزش پسران نیز وارد کرده‌اند
علاوه بر محرومیت دختران از آموزش طالبان آسیب‌های جدی بر آموزش پسران نیز وارد کرده‌اند

خبرگزاری زنان افانستان: سازمان دیده‌بان حقوق بشر در یک گزارش تازه آموزش پسران را در سایه‌ی حاکمیت طا.لبان مورد بررسی قرار داده است. این سازمان در گزارش تازه‌اش گفته است علاوه بر محرومیت زنان و دختران از آموزش، طالبان آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری بر آموزش پسران نیز وارد کرده/می‌کنند. آسیب‌های وارده بر آموزش پسران در […]

خبرگزاری زنان افانستان: سازمان دیده‌بان حقوق بشر در یک گزارش تازه آموزش پسران را در سایه‌ی حاکمیت طا.لبان مورد بررسی قرار داده است.

این سازمان در گزارش تازه‌اش گفته است علاوه بر محرومیت زنان و دختران از آموزش، طالبان آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری بر آموزش پسران نیز وارد کرده/می‌کنند.

آسیب‌های وارده بر آموزش پسران در حاکمیت طالبان تغییرات گسترده نصاب آموزشی، افزایش تنبیه بدنی و برکناری معلمان زن از تدریس و جاگزینی معلمان مرد فاقد صلاحیت گفته شده است.

دیده‌بان حقوق بشر برای تهیه این گزارش با شماری از دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در ولایات کابل، بلخ، هرات، فراه، پروان، بامیان، ننگرهار و دایکندی مصاحبه کرده که این مصاحبه‌ها بین ماه‌های جون و اگست ۲۰۲۲ و مارچ و اپریل ۲۰۲۳ انجام شده است.

شماری از پسران دانش‌آموز از وضعیت بد تعلیم و آموزش در مکاتب کشور ابراز ناامیدی کرده و می‌گویند، شمار زیادی از دانش‌آموزان پسر از آموزش صرف‌نظر کرده‌ و مشغول کار شدند.

احمد دانش‌آموزی که مشغول دست‌فروشی است می‌گوید «با روی کار آمدن طالبان اکثر معلمان ما که در تدریس مضامین مهم توانایی داشتند برکنار و به جای آنها معلمانی که توانایی کافی برای تدریس نداشتند مقرر شده و بعضی از مضامین ما بدون معلم بود، به همین دلایل من از آموختن دل‌سرد و مشغول دست‌فروشی شدم.»

پس از به قدرت رسیدن طالبان علاوه بر دختران و زنان عرصه‌ی زندگی برای پسران نیز تنگ شده است، این گزارش در حالی نشر شده که چندی پیش یک پسر نوجوان دانش‌آموز در ولایت فاریاب به دلیل رد پیشنهاد جنسی از سوی نیروهای طالبان در جلو چشمان فامیلش تیرباران شد.