فقر و بیکاری و افزایش ۲۵ درصدی نیازمندان کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان
فقر و بیکاری و افزایش ۲۵ درصدی نیازمندان کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان

  خبرگزاری زنان افغانستان: بیکاری و مشکلات اقتصادی که دامن‌گیر مردم افغانستان شده است باعث شده تا درصد کسانی‌که نیازمند کمک‌های بشردوستانه است افزایش پیدا کند. همچنان به دلیل وضع محدودیت‌های اخیر در برابر زنان، شمار زیادی از آنان که سرپرست خانواده‌های شان بوده اند نیز بیکار شدند. در همین حال، اوچا یا دفتر هماهنگ‌کننده‌ی […]

 

خبرگزاری زنان افغانستان: بیکاری و مشکلات اقتصادی که دامن‌گیر مردم افغانستان شده است باعث شده تا درصد کسانی‌که نیازمند کمک‌های بشردوستانه است افزایش پیدا کند.

همچنان به دلیل وضع محدودیت‌های اخیر در برابر زنان، شمار زیادی از آنان که سرپرست خانواده‌های شان بوده اند نیز بیکار شدند.

در همین حال، اوچا یا دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد اعلام طی توییتی اعلام کرده است که در شش ماه اخیر در افغانستان نیاز به کمک‌هایی که براساس خشونت مبتنی بر جنسیت ارائه می‌شود، ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وضع محدودیت‌های کاری در برابر زنان از جمله بسته شدن آرایشگاه‌ها واکنش‌های زیادی را در بر داشته است.

زینب یکی از صدها زنی است که بعد ار نشر فرمان متوقف شدن آرایشگاه‌ها، می‌خواهد دروازه آرایشگاهش را بسته کند اما نگران آینده‌ی است که معلوم نیست بعد از بیکار شدن، مصارف خانواده اش را چگونه تامین کند.

وی می‌گوید:«چند سال پیش شوهرم را از دست دادم، من ماندم و مسوولیت دو طفلم که مجبور بودم کار کنم. وقتی فکر می‌کنم قرار است بیکار شوم شدید ناراحتم می‌کند، بغض می‌کنم و می‌ترسم نتوانم براق اولادهایم لقمه نانی پیدا کنم».

این در حالی‌ست که هفته گذشته به دلیل سوختاندن قرآن شریف، فعالیت نهاد های مربوط به کشور سوئدن در افغانستان ممنوع اعلام شد.
کمیته سوئد حدود هشت هزار کارمند افغان در هجده ولایت افغانستان دارد و از ۳۵ سال به این سو در بخش های مختلف برای افغان‌ها فعالیت داشته است.

بر اساس توییتی که از سوی سازمان اوچا منتشر شده بود، بین ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ و می ۲۰۲۳ میلادی، شمار افرادی که به خدمات بشر دوستانه نیاز دارند از ۱۰.۱ میلیون نفر به ۱۳.۱ میلیون تن افزایش یافته است.