قرار گرفتن نام افغانستان در فهرست کشورهای که بدترین شرایط آموزشی را دارند
قرار گرفتن نام افغانستان در فهرست کشورهای که بدترین شرایط آموزشی را دارند

خبرگزاری زنان افغانستان: در ادامه وضع محدودیت‌ها در برابر تحصیل دختران در افغانستان طی دو سال گذشته، سازمان جهانی تحت نام «آموزش بالاتر از همه» اعلام کرده که افغانستان در فهرست کشورهای قرار گرفته است که در بدترین شرایط آموزشی قرار دارند. این سازمان با نشر گزارشی اعلام کرده است که نابرابری‌های جنسیتی، دسترسی محدود […]

خبرگزاری زنان افغانستان: در ادامه وضع محدودیت‌ها در برابر تحصیل دختران در افغانستان طی دو سال گذشته، سازمان جهانی تحت نام «آموزش بالاتر از همه» اعلام کرده که افغانستان در فهرست کشورهای قرار گرفته است که در بدترین شرایط آموزشی قرار دارند.

این سازمان با نشر گزارشی اعلام کرده است که نابرابری‌های جنسیتی، دسترسی محدود به آموزش برای دختران، حملات به مکاتب، اختلال در یادگیری، نرخ بالای بی‌سوادی و برخی چالش‌های شدید دیگر، افغانستان را در وضعیت آموزشی وخیم قرار داده است.

در همین حال شماری از دانش‌آموزان و دانش‌جویان دختر می‌گویند که بعد از بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران، خانه نشین شده و از حق تحصیل خود بخاطر ساختن یک آینده‌ی‌ بهتر محروم شده اند.

سونیا رحمانی، یک تن از دانش‌آموزان صنف دوازدهم است که به دلیل وضع محدودیت‌ها نتوانسته است از مکتب فارغ شود و بخاطر تحصیل در رشته مورد علاقه خود به دانشگاه راه پیدا کند.

وی می‌گوید: «زندگی در افغانستان برای دختران شبیه یک مرگ تدریجی شده است مانند مرده‌های متحرک شدیم که شب را به صبح و صبح را به شب می‌رسانیم و از اساسی‌ترین حقوق خود از جمله حق تحصیل محروم شدیم».

این در حالی‌ست که محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در سفری که چند روز پیش به بدخشان داشته است، گفته است که در حکومت فعلی حقوق زنان و دختران زیرپا نشده است و برخی از کشورها در حالی حکومت فعلی را به نقض حقوق زنان متهم می‌سازند که خودشان نیز حقوق زنان را زیرپا کرده‌ اند.

 

بعد از فرمان منع تحصیل دختران تا امر ثانی، در مورد بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران، وعده‌های زیادی داده شد اما تا اکنون هیچ اقدام رسمی صورت نگرفته است.