محرومیت ۱.۴ میلیون دختر از حق آموزش در افغانستان
محرومیت ۱.۴ میلیون دختر از حق آموزش در افغانستان
از بسته ماندن در‌ازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف شش در افغانستان ۹۷۷ روز می‌گذرد.

از بسته ماندن در‌ازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف شش در افغانستان ۹۷۷ روز می‌گذرد.

ادم ووسورنو، یک مقام نهاد هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که طالبان حدود ۱.۴ میلیون زن و دختر نوجوان را در افغانستان از حق آموزش و تحصیل محروم کرده‌اند.

وی گفته است: «محدودیت‌های اعمال‌شده توسط طالبان بر زنان مددرسان افغان لایه‌ای از پیچیده‌گی را بر روند کمک‌رسانی در افغانستان اضافه کرده است. همچنان حدود ۱.۴ میلیون زن و دختر نوجوان هنوز زیر ممنوعیت تحصیل هستند.»

این در حالی‌ست که اداره‌ ملی امتحانات کانکور افغانستان، روز پنج‌شنبه، ۳ جوزا، طی یک نشست خبری از آغاز برگزاری امتحان سرتاسر کانکور بدون حضور دختران خبر داد. این دومین سالی است که دختران دانش‌آموز از راه یافتن در این آموز محروم شده اند.

فاطمه شریفی، یک تن از داوطلبان کانکور است که مانند صدها دختر دیگر، این دومین سال است که از امتحان محروم می‌ماند.

وی می‌گوید:«چندین سال منتظر همچین روزی بودم و فکر می‌کردم روزی که امتحان کانکور را موفقانه سپری کنم یک قدم به آرزوهایم نزدیک‌تر می‌شوم اما همه چیز برعکس شد امروز بجای که برای اشتراک در امتحان آماده باشم، در خانه نشسته بخاطر از بین رفتن اهداف و آرزوهایم گریه می‌کنم».

خانم ووسورنو پس از سفر چهار روزه‌اش به افغانستان در یک نشست خبری گفته است: «ما وقت نداریم. هر چه بیشتر منتظر بمانیم، میلیون‌ها کودک بیشتر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و تأثیر بیشتری بر جامعه خواهد گذاشت.»

وی همچنان از مسوولان حکومتی در افغانستان خواسته تا محدودیت‌های آموزشی و کاری علیه زنان و دختران در کشور را لغو کند.

در حالی که جامعه جهانی مکررا تاکید بر رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، آزادی بیان، آموزش و پرورش و حکومت همه شمول دارد اما هنوز هم مکاتب دخترانه بالاتر از صنف شش در افغانستان بسته است.

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان