مساله‌ی زنان و حقوق بشر در افغانستان؛ طالبان و نمایندگان امریکا در دوحه چه گفتند؟
مساله‌ی زنان و حقوق بشر در افغانستان؛ طالبان و نمایندگان امریکا در دوحه چه گفتند؟

  خبرگزاری زنان افغانستان: به تاریخ ۳۰ و ۳۱ جولای هیئت های وزارت خارجه‌ی امریکا و وزارت خارجه‌ی طالبان در دوحه پایتخت قطر در یک نشست دوروزه باهم دیدار و گفتگو کردند. نشست دو روزهٔ نمایندگان امریکا با مقامات حکومت طالبان ناوقت روز دوشنبه با میزبانی قطر در دوحه پایان یافت. در این نشست تام […]

 

خبرگزاری زنان افغانستان:
به تاریخ ۳۰ و ۳۱ جولای هیئت های وزارت خارجه‌ی امریکا و وزارت خارجه‌ی طالبان در دوحه پایتخت قطر در یک نشست دوروزه باهم دیدار و گفتگو کردند.

نشست دو روزهٔ نمایندگان امریکا با مقامات حکومت طالبان ناوقت روز دوشنبه با میزبانی قطر در دوحه پایان یافت.
در این نشست تام ویست نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان و رینا امیری نمایندهٔ ویژه امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، هیئت امریکایی را رهبری می‌کردند و رهبری هیئت طالبان را سرپرست وزارت خارجه این گروه، امیر خان متقی به عهده داشت و نمایندگان وزارت مالیه و‌ د افغانستان بانک، مسوولین سفارت و دفتر سیاسی افغانستان نیز اورا همراهی کردند.

در تویت‌هایی که از سوی تام ویست و رینا امیری منتشر شده محور اصلی این گفتگو حقوق بشر، وضعیت اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر گفته شده است اما وزارت خارجه‌ی طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که روی اعتمادسازی میان دوطرف، برداشتن گام‌های عملی درین‌ راستا، حذف فهرست‌های سیاه و برداشتن تحریم‌ها از طالبان، آزادسازی ذخایر د افغانستان بانک، حفظ ثبات اقتصادی افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و موضوعات حقوق بشری گفتگو صورت گرفته است.
با توجه به اعلامیه های صادر شده از سوی آنان مساله‌ی آموزش و کار زنان مساله‌ی مورد بحث آنان نبوده است، هرچند نمایندگان امریکا در بیانیه های شان تنها به موضوعات حقوق بشری اشاره کرده اند.

در تویت تام ویست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، تدویر نشست نمایندگان امریکا با گروه طالبان چنین توجیه شده است: «در این نشست گفتگوها صریح و مفصل بوده و برای حمایت از مردم افغانستان و حفظ منافع نیاز به تداوم چنین گفتگوهایی وجود دارد. مشخص نشده است که برای حفظ منافع چه کسی و کدام جناح تداوم گفتگوها ضروری است، آیا برای حفظ منافع مردم افغانستان و یا منافع طالبان و آمریکا چنین گفتگوهایی ضروری است؟»
در ادامه تویت تام ویست آماده است: «ما با نمایندگان ارشد طالبان و تکنوکراتان افغان در دوحه در مورد وضعیت اقتصادی کشور، حقوق بشر، نیازمندی‌های بشری، تعهدات امنیتی، همه شمولیت نظام و مبارزه با مواد مخدر بحث و گفتگو کردیم.»

این درحالیست که وضعیت اقتصادی مردم و مساله‌ی حقوق بشر در افغانستان به گونه‌ی بی‌پیشینه‌ای رو به وخامت است، با وضع محدویت‌های طالبان بر نهادهای خصوصی و زنان عرصه‌ی زندگی برای مردم در کشور روز به روز تنگ‌تر می‌شود.
از وضعیت امنیتی نیز مردم به ستوه آمده و از قتل‌های مرموز و غافل‌گیرانه گرفته تا حملات افراد طالبان به خانه‌های مسکونی در شماری از نقاط کشور و از تشکیل حکومت فراگیر از سوی این گروه نیز خبری نیست.
کارمندان دولتی که از سابق تا اکنون در ادارات دولتی ایفای وظیفه می‌کردند از وظایف شان برکنار شده و افراد طالبان به جای‌ آنان منصوب می‌شوند.

رینا امیری که اشتراک او دراین نشست با پیام تعامل با طالبان با واکنش های گسترده‌ای روبرو شده است در تویت خود گفته است که به دلیل محدودیت های روز افزون بر زنان از سوی طالبان، به این گفتگو پیوسته بود.
اظهارات او با موجی از اعتراضات و سوالات زنان معترض و فعالان حقوق بشر افغانستان مواجه شده است.
زنان معترض رینا امیری را لابی‌گر طالبان خطاب کرده و وی را نماینده‌ٔ زنان افغانستان ندانسته و این نشست را فاقد مشروعیت خوانده اند.
رینا امیری گفته است که از آغاز نشست تا انتهای آن خواستار رفع محدودیت‌ها بر زنان و دختران از جمله دسترسی به تحصیل و کار، رهایی بازداشت‌شدگان از سوی طالبان و پایان دادن به مجازات جسمی و سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان بوده است، اما به نظر می‌رسد فراهم سازی زمینه‌ی مشروعیت بخشی و تعامل با طالبان در اولویت گفتگوهای بین المللی قرار دارد و مساله‌ی زنان و حقوق بشر به عنوان گروگان سیاسی بین طرفین رد وبدل می‌شود.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای خود همچنان گفته است که مقامات امریکایی در ملاقات خود با هیئت حکومت طالبان در دوحه به نکاتی اشاره کرده اند که برای حمایت از مردم افغانستان اطمینان را بیشتر می سازند.

به گفته این وزارت، هیئت امریکا در مورد بحران بشری در افغانستان نگرانی عمیق خویش را با طالبان شریک کرده و بر ضرورت ادامه کمک های بشری از سوی ملل متحد و موسسات خیریه تاکید نموده است.

وزارت خارجه امریکا گفته است که مقامات امریکایی از طالبان خواستند تا از کنش‌هایی دست بردارند که در اثر آنها وضیعت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در جامعه صدمه می‌بیند.

با وجود ادعای وزارت خارجه امریکا مبنی بر مورد بحث قرار گرفتن موضوعات حقوق بشری و حقوق زنان در نشست میان نمایندگان ویژه آن با هیئت اعزامی طالبان در دوحه؛ فعالان حقوق بشر و حقوق زن چنین ادعایی را رد می‌کنند و می‌گویند که مسائل مربوط به حقوق بشر و حقوق زنان از مواد اصلی آجندای مورد بحث نشست نبوده است و در اعلامیه وزارت خارجه امریکا نیز به صورت جدی بدان پرداخته نشده است.

این نشست درحالی برگزار شد که گروه طالبان طی دوسال سلطه بر افغانستان زنان را از تمامی عرصه های زندگی حذف کرده و نظامیان سابق و افراد ملکی را به گونه‌ی فجیعی به قتل رساندند، آزادی بیان را سرکوب نمودند، علی‌رغم آن بدون هیچ دستاوردی، در نشست های بین المللی به سراغ مشروعیت خواهی می‌روند.
گروه طالبان با خاک زدن به چشم جامعه جهانی و گروگان‌گیری مساله‌ی زنان و حقوق بشر می‌خواهند در قدرت باقی بمانند.
اما سوال اساسی اینجاست که جامعه جهانی و کشورهای ابرقدرت بر مبنی کدام دستاورد طالبان آنان را در نشست های بین المللی دعوت می‌کنند و در آپارتاید جنسیتی و بقای تروریزم در افغانستان با آنان همکاری می‌کنند؟