منازعه مرگبار در تاریخ معاصر
منازعه مرگبار در تاریخ معاصر
داستان دشمنی اسرائیل و فلسطین شاید تکراری بوده و کمتر علاقه برای بازگو ساختنش وجود داشته باشد زیرا شهروندان فلسطینی ۷۶ سال می‌شود در تقابل با اسرائیل قرار دارد. 

داستان دشمنی اسرائیل و فلسطین شاید تکراری بوده و کمتر علاقه برای بازگو ساختنش وجود داشته باشد زیرا شهروندان فلسطینی ۷۶ سال می‌شود در تقابل با اسرائیل قرار دارد.

در ۲۳۴ روز گذشته خشن‌ترین دوره را در این منازعه شاهد بودیم به طوریکه حمله حماس در ۷ اکتوبر در تالار یک کنسرت در جنوب اسرائیل باعث یورش ارتش اسرائیل بر نوار غزه شد.

چند نکته در درگیری میان اسرائیل و حماس قابل یادآوری است ؛

اول : دو ارتش منظم با هم نمیجنگند، برعکس آنچه که در اوکراین جریان دارد.

دوم : توان نظامی طرفین درگیر مساوی نیست.

سوم : بیشترین افراد ملکی در جریان این جنگ تا حال کشته شدند.

حال به نکات ذکر شده می‌پردازیم:

اسرائیل هفدهمین نیروی نظامی مجهز در جهان را دارا بوده و در حوزه های هوایی، زمینی و دریایی با پیشرفته‌ترین جنگنده ها و جنگ‌افزار ها تجهیز است.

اما جنگجویان جنبش حماس تا قبل از شروع یک درگیری معلم مکتب، دانشجو، کسبه کار یا دهقان اند.

در مورد دوم از لحاظ توان نظامی، اسرائیل با بم‌های ۹۰۰ کیلو‌گرام که از ایالات متحده بدست آورده، اهداف مورد نظر را هدف قرار می‌دهد، مگر گروه حماس با تجهیزاتی که درحال حاضر مورد کاربرد در میادین نظامی نیست و در شیوه های مدرن درگیری از آن استفاده نمی‌شود کار می‌گیرد.

در مورد سوم باید گفت ۳۶۰۰۰ فلسطینی و ۱۲۰۰ اسرائیلی در جریان این جنگ کشته شده یعنی در مقابل هر اسرائیلی ۳۰ فلسطینی به کام مرگ فرستاده شده است و بربنیاد گزارش بخش زنان سازمان ملل متحد می‌توان جنگ اسرائیل در غزه را به دلیل تلفات سنگین زنان و کودکان به قول این سازمان جنگ علیه زنان نامید.

در این گزارش آمده است در ۶ ماه نخست درگیری ۱۰،۰۰۰ زن فلسطینی به شمول ۶۰۰۰ مادر کشته شده و ۷۰۰۰ کودک کشته شده به دست مادرشان به‌خاک سپرده شده است. ۱۹۰۰۰ کودکِ بی‌سرپرست حاصل این جنگ بوده و میتوان گفت : هیچ نقطه غزه امن نیست.

در این میان تلاش جهان جهت توقف خونریزی در سرزمین های اشغالی فلسطین نتیجه مطلوبی به همراه نداشته و تا حال زمینه جهت آتش‌بس بر بنیاد قطعه‌نامه ۲۷،۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد فراهم نگردیده است .

دادگاه جهانی رسیدگی به عدالت در این مدت دوبار بربنیاد پیشنهاد کشور آفریقای جنوبی جهت پایان دادن به خشونت وارد عمل شده اما فیصله های این دادگاه با بی‌اعتنایی اسرائیل به همراه شده اند.

جاری شدن جوی خون در نوار غزه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد را وادار کرد تا تقاضای تحریم تسلیحاتی اسرائیل را مطرح نمایند مگر گوش شنوای در کشور های صادر کنندهٔ جنگ‌افزار برای اسرائیل جهت شنیدن این خواست پیدا نشد.

دانشگاه ها در ایالات متحده، کانادا، انگلستان، آلمان، فرانسه و برخی دیگر از کشور های حامی اسرائیل شاهد همایش های جهت نکوهش اقدامات اسرائیل بود و این دانشجویان از دولت های شان درخواست کردند تا مانع تداوم تنش در منطقه گردند.

حال که ۲۳۴ روز از این منازعه مرگبار می‌گذرد می‌توان گفت: اماکن رهایشی، آموزشی، درمانی و تجارتی در غزه تبدیل به مخروبه شده و حدود ۲ میلیون نفر از ناامنی غذایی در این منطقه رنج می‌برند.

این منازعه تا حال مهار نشده و از لحظه آغاز ابعادش رو به گسترش بوده است.

سرزمین های اشغالی فلسطین، جنوب لبنان، سوریه، یمن، عراق، ایران و در آخرین مورد مصر متاثر از این درگیری شده است.

سیاست مداران غربی بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل را به نداشتن برنامه برای بازگشت ثبات در منطقه متهم نموده برخی از اعضای کابینه و مخالفین نتانیاهو در داخل اسرائیل نیز انتخابات زودهنگام را مهارکننده بحران بزرگ بشری به وجود آورده می‌دانند که نتیجه ناکامی بنیامین نتانیاهو صدراعظم فعلی اسرائیل است.

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان