مهمترین خبرهای این هفته
مهمترین خبرهای این هفته

۷۷ در صد زنان افغانستان با خشونت روبرو اند موسسه‌ی رسانه‌یی سلام وطندار، در تازه ترین تحقیق خود از وضعیت زنان افغانستان زیر سلطه طالبان اعلام کرده است ۷۷ درصد زنان افغانستان باخشونت روبرو اند. این تحقیق که در ۲۷ ولایت کشور انجام شده است نشان می‌دهد که ۷۷ درصد زنان با خشونت روبرو هستند. […]

۷۷ در صد زنان افغانستان با خشونت روبرو اند

موسسه‌ی رسانه‌یی سلام وطندار، در تازه ترین تحقیق خود از وضعیت زنان افغانستان زیر سلطه طالبان اعلام کرده است ۷۷ درصد زنان افغانستان باخشونت روبرو اند.

این تحقیق که در ۲۷ ولایت کشور انجام شده است نشان می‌دهد که ۷۷ درصد زنان با خشونت روبرو هستند. بر بنیاد این تحقیق، ۵۴ درصد زنان با خشونت‌های روانی مانند: (ایما و اشاره، تهدید، دشنام، تعقیب…) ۱۴ درصد خشونت فزیکی (لت‌ و‌ کوب) و ۴ درصد خشونت‌های جنسی (تجاوز) روبرو شده‌اند.

۴۳ درصد زنان در این پژوهش گفته‌اند که از سوی مردم عادی مورد خشونت قرار گرفته و ۱۶ درصد گفته که اعضای خانواده سبب اعمال خشونت شده اند.

۱۰ درصد گفته که از سوی شوهران شان مورد خشونت قرار گرفته، ۹ درصد توسط نیروهای حکومتی و ۴ درصد دیگر توسط کارفرما در محل کار مورد خشونت قرار گرفته اند.

…….

حورا سادات یک دختر یوتیوبر معروف درکابل به گونه‌ی مرموز جان باخت.

منابع نزدیک به حورا سادات به خبرگزاری زنان افغانستان گفت که او اخیرا در خانواده از مشکلات و خشونت‌های خانوادگی رنج می‌برد و گفته میشود که از اثر مسمومیت غذایی جان باخته است.

از سویی هم همکاران حورا سادات در یوتیوب از زبان خانواده‌ی این یوتیوبر جوان، مرگ او را تایید کردند.

با این حال سخنگوی پولیس طالبان درکابل نیز با تایید مرگ این یوتیوبر از دستگیری سه تن در پیوند به این قضیه خبر داد.

…..

طالبان مانع سفر ۱۰۰ دانشجوی دختر به دبی شدند

طالبان مانع سفر ۱۰۰ تن از دختران دانشجو به دبی شدند که کابل را به مقصد دبی به قصد تحصیل ترک می‌کردند.

این دختران از میدان هوایی کابل می‌خواستند به دبی سفر کنند و در دانشگاه دبی به تحصیل بپردازند که با مخالفت طالبان مواجه شدند.

زمینهٔ تحصیل این دانشجویان در دانشگاه دبی از سوی یک تاجر اهل امارات فراهم شده بود، این تاجر هزینه سفر و مخارج دانشگاه آنان را نیز به عهده گرفته بود.

این تاجر از سفر تنها سه تن از این دختران به دبی خبر داد و بخاطر جلوگیری طالبان از سفر دیگر زنان ودختران ابراز تاسف کرد.

…..

معین سیاسی وزارت خارجه طالبان، به بسته بودن دروازه‌های مکاتب انتقاد کرد

شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان در سمیناری تحت عنوان “نقش زنان در خیرالقرآن” خطاب به رهبران حاکم طالبان گفته است که به سران حکومت کنونی واجب است که به هدف پیشرفت حکومت برای زنان و دختران زمینه‌ و امکانات تعلیم را فراهم کنند.

به نقل از گزارش آژانس اطلاعاتی باختر رسانه دولتی تحت کنترول طالبان، ستانکزی همچنان افزوده است که در اسلام تعلیم بر مرد و زن واجب است.

معین سیاسی طالبان پیش از این نیز از بسته بودن دروازه‌های مکاتب و محروم ساختن زنان و دختران از آموزش انتقاد کرده و خواستار ایجاد زمینه‌ی آموزش برای بانوان شده است.

….

طالبان ۲۱۸ نظامی و کارمندان حکومت پیشین را به قتل رسانده اند.

دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گزارشی را به تازگی نشر کرده که در آن نقض حقوق بشری علیه صدها تن از کارمندان ملکی و نیروهای نظامی حکومت پیشین افغانستان بین ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۳۰ جون ۲۰۲۳ مستند شده است.

بر اساس این گزارش، در دوسال گذشته حداقل ۸۰۰ تن از نظامیان و کارمندان ملکی حکومت پیشین به گونه فراقانونی به قتل رسیده و یا هم بدون دلیل، بازداشت و شکنجه شده اند.

در این گزارش آمده است که طالبان حداقل ۲۱۸ نظامی و کارمند حکومت پیشین را به قتل رسانده اند. و حدود ۶۰۰ تن دیگر ناپدید شده و یا با شکنجه و دستگیری خودسرانه مواجه شده اند.

این در حالی است که مقامات طالبان همواره چنین نوع گزارشاتی را رد نموده و از فرمان عفو عمومی رهبر این گروه یاد می‌کنند، حالانکه در عمل مردم کشور، خویش را در قفس و مورد تهدید بالفعل از سوی افراد این گروه احساس می‌کنند.

…..

در پی یک انفجار در منطقه دارالامان شهرکابل سه تن جان باخته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

این انفجار ناشی از یک‌ماین چسپکی بوده که در نزدیکی دروازه‌ی وزارت عدلیه بوقوع پیوست.

منابع مخلی می‌گویند هدف این انفجار کارمندان وزارت عدلیه بوده اما به آنان آسیبی نرسیده است.

.‌……

دستگیری هشت زن معترض از سوی طالبان در کابل

افراد طالبان با هجوم بر یک خانه در منطقه خیرخانه شهرکابل، هشت زن معترض را با خشونت وسرکوب دستگیر کردند.

ویدیویی که از جریان دستگیری آنان در رسانه های اجتماعی منتشر شد دادخواهی و واکنش های گسترده‌ای را به همراه داشت. افراد طالبان پس از همگانی شدن این ویدیو، ساعت ۲ شب زنان معترض را رها کردند.

اما خالد زدران سخنگوی پولیس طالبان درکابل دستگیری زنان معترض را رد کرده و افزود که آنان هیچ عملیاتی را بدین منظور در منطقه خیرخانه شهرکابل راه اندازی نکردند.‌

………..

اعضای طالبان در ولایت پروان به قصد فرار دادن یک دختر بر خانه‌ای هجوم بردند

سه تن از نظامیان گروه طالبان با حمله‌ور شدن بر یک خانه در ولسوالی سالنگ ولایت پروان یک دختر جوان را از منزلش به اجبار فرار می‌دادند.

سه تن از نظامیان گروه طالبان شب هنگام بر خانه‌ای در قریهٔ (دو‌ آب- درهٔ کوکلامی) یورش برده و دختر جوان این خانه را به اجبار و زور بیرون و سوار رنجر کرده بودند تا فرار دهند. اما مردم محل مداخله و مقاومت کرده و مانع حرکت رنجر شده و دختر از چنگ افراد طالبان نجات دادند.

به گفته‌ی مردم محل، این چندمین بار است که اعضای گروه طالبان به قصد فرار دادن دختران جوان به خانه‌ها در این ولایت یورش می‌برند.