مهم‌ترین خبرهای این هفته
مهم‌ترین خبرهای این هفته

معترضان درآلمان و‌پاکستان به اعتصاب غذایی دوازده روزه پایان دادند. معترضان زن درآلمان و پاکستان به رهبری تمنا زریاب پریانی معترض زندانی پیشین طالبان در اوب سپتمبر ۲۰۲۳ یک تحصن و اعتصاب غذایی را به منظور به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان به راه اندختند. معترضان دوازده روز در خیمه‌ی تحصن و خانه های […]

معترضان درآلمان و‌پاکستان به اعتصاب غذایی دوازده روزه پایان دادند.

معترضان زن درآلمان و پاکستان به رهبری تمنا زریاب پریانی معترض زندانی پیشین طالبان در اوب سپتمبر ۲۰۲۳ یک تحصن و اعتصاب غذایی را به منظور به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان به راه اندختند.

معترضان دوازده روز در خیمه‌ی تحصن و خانه های شان را بدون آب و نان سپری کردند. سرانجام در دوازدهم سپتمبر آنان به این اعتصاب پایان دادند و از مرحله‌ی جدید پیکار برای به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی درافغانستان خبر دادند.

با گذشت سه روز از پایان اعتصاب، معترضان در وضعیت صحی وخیم بسر میبرند.

………

جنایت های بشری و آپارتاید جنسیتی درافغانستان مستند و به رسمیت شناخته شود

عبدالله احمدی مدافع حقوق بشر در نشست دوره‌ای شورای حقوق بشر در ژینو از تداوم خشونت و جنایت طالبان و سکوت سازمانهای بین المللی در برابر آن انتقاد کرده و برمستند سازی جنایات و رسیدگی به آن تاکید کرد.

آقای احمدی دراین نشست گفت: «حقوق بشر در افغانستان روزانه به شدت نقض می شود، شهروندان و به ویژه زنان به طور کامل از حقوق و آزادی‌های اساسی خود محروم شده‌اند. فضای مدنی بسته است و هیچ‌کس نمی‌تواند نظرات خود را حتی از طریق هنر ‌و موسیقی آزادانه ابراز کند. فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و نیروهای امنیتی سابق بازداشت، شکنجه، ناپدید و به شکل فجیعی کشته می‌شوند.»

عبدالله احمدی با اشاره به گزارشهای ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر کار او را ارزشمند عنوان کرده و از مستند نشدن اکثر جنایت های بشری در افغانستان توسط طالبان انتقاد کرد.

او تاکید کرد که برای مستند سازی ونظارت از وضعیت حقوق بشرنیاز فوری برای ایجاد یک مکانیزم تحقیقاتی مستقل است.

 

……

دومین دور آزمون شورای طبی افغانستان بدون حضور دختران برگزار شد

 

اداره ملی امتحانات افغانستان، دور دوم امتحان دانشجویان طب عمومی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را بدون حضور دختران برگزار کرد.

بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ فارغ دانشکده‌‌های طب دانشگاه‌‌های خصوصی و دولتی در آن اشتراک اشتراک داشتند.

با این حال، ده‌ها دختر فارغ‌التحصیل طب در افغانستان خواستار برگزاری این آزمون برای دختران هستند.

…….

افراد طالبان به قصد تجاوز بر یک معلم زن در یک مکتب داخل شدند

سه عضو نیروهای امنیتی طالبان در مکتبی در منطقهٔ غندک ولسوالی شیبر ولایت بامیان داخل شدند تا بر یک آموزگار زن تجاوز جنسی کنند.

یک تن از نیروهای امنیتی گروه طالبان در این ولایت با دو همکارش به قصد تجاوز بر یک معلم زن وارد مکتبی در این منطقه شدند، اما این معلم از چنگ آنها فرار کرده و به خانهٔ یکی از بزرگان محل در این ولایت پناه برد.

این بزرگ محل به نام «محمد رسول» با ۴ تن از دوستانش نزد این افسران طالبان رفته و از آنها خواستند تا دلیل این کارشان را توضیح دهند، که با تیراندازی نیروهای امنیتی این گروه محمد رسول و ۴ تن دیگر زخمی برداشتند. وضعیت دو تن از زخمیان وخیم گفته شده است.

……..

سلاح گرفتن دو زن برای مقاومت مسلحانه در برابر طالبان

دو زن مسلح با بدست گرفتن سلاح در برابر طالبان اعلام مقاومت کردند

براساس یک ویدیوی منتشر شده در صفحات مجازی، آنان می‌گویند که :«بترسید از آن روزی که زنان به جای قلم تفنگ بر دست بگیرد. ما دیگر مثل گذشته برای رسیدن به خواستهای مان صدا بلند نمی‌کنیم چون شما طالبان زبان انسانیت را نمی‌فهمید.»

این دو زن در ادامه می‌گویند که آنان برای رسیدن به حقوق اولیه‌ی شان‌در دوسال گذشته با شیوه های مختلف اعتراض و صدا بلند کردند اما جهان صدای آنها را نشنیده و زنان افغانستان را نادیده گرفته است.

…..

در پی وضع محدودیت بر زنان از سوی طالبان در پارک ملی بند‌امیر، دها زن و مرد از کار بی‌کار شده‌اند

 

پارک ملی‌ بند‌امیر، مکان تفریحی که در ماه های گذشته هزاران تن گردشگران به شمول زنان از این مکان طبیعی دیدن می‌کردند، اما پس از دستور تازه وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان بر عدم حضور زنان در این پارک ملی، نه تنها زنان بلکه حضور مردان به گونه بی‌پیشینه‌ی کم‌رنگ شده است.

شماری از باشندگان یکاولنگ که در پارک ملی‌ بند‌امیر مصروف کار بودند گفتند، در هفته‌ی گذشته تنها مردانی انگشت شمار از این مکان طبیعی دیدن کردند.

به گفته‌ی آنان طالبان در مسیر بند امیر، محتسبانی را گماشته‌اند که از رفتن زنان به این پارک ملی جلوگیری کنند. این کارگران با نگرانی از ادامه‌ی این محدودیت می‌گویند، کاهش حضور گردشگران در بند‌امیر، سبب از رونق افتادن کار و بار آنان شده است.

……….

 

بیش از ۶۰ نهاد مدنی و حقوق‌بشری در یک نامه سرگشاده به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد خواستار ایجاد میکانیسم تحقیقاتی مستقل برای مستند سازی جنایات طالبان در افغانستان شدند

این‌نهادهای مدنی و حقوق بشری که در داخل و خارج از افغانستان فعالیت می‌کنند، از کشور‌های عضو و ناظر شورای حقوق‌بشری سازمان ملل‌ خواسته‌اند درباره ماموریت گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان تجدید نظر کرده و یک میکانیسم تحقیقاتی مستقل برای مستند سازی جنایات طالبان در افغانستان ایجاد کنند.

در این نامه‌ی سرگشاده مسوولان‌ نها‌دهای حقوق و سازمان‌های جامعه مدنی با نگرانی از وضعیت بشری در افغانستان، از برخی جنایات طالبان یاد آور شده و گفته اند که در طی دو سال گذشته قتل‌های طلافی جویانه، اعدام‌های موقت، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، نا پدید شدن اجباری، مدافعان حقوق ‌بشر، روزنامه‌نگاران، آوارگی، سرکوب‌های دوامدار، هدف قرار دادن جوامع اقلیت‌ و رفتارهای که در نهایت به آزار و اذیت جنسی تبدیل می‌شود افزایش یافته و دست‌کم ۸۰۰ مورد خشونت علیه مقامات دولتی و اعضای نیروهای امنیتی دولت پیشین در تازه‌ترین گزارش هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان، مستند شده است.

آنان از از کشورهای عضو ناظر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خواهان ایجاد میکانیسم مستقل برای مستندسازی هرگونه جنایات بشری و نقض حقوق‌بشری و رسیدگی به تخلفات و سوء استفاده‌ها از جمله بعد جنسی آن شده‌اند.

……….

هشدار اعضای جنبش خودجوش زنان به ادامه‌ی اعتراضات در داخل کشور، آنان از جامعه‌جهانی خواهان رسیدگی به وضعیت زنان در افغانستان شدند

جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان، قطعه‌نامه‌ی را بخاطر آنچه که اعضای این جنبش از آن به عنوان تشدید محدودیت‌ها و آپارتاید جنسیتی بالای زنان می‌دانند صادر کردند.

اعضای جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان از سکوت جامعه‌جهانی در برابر اعتصاب غذایی تمنا پریانی و برخی دیگر از زنان معترض در بیرون از کشور انتقاد کرده و می‌گویند، تا به خواسته‌های زنان رسیدگی صورت نگیرد از اینگونه اعتصاب در بیرون از افغانستان حمایت می‌کنند.

این جنبش‌ در قطعنامه پنج ماده‌ای، خواتسار جلوگیری از آپارتاید جنسیتی، قطع کمک های نقدی به طالبان، محدودیت بر سفرهای مقام های طالبان، به رسمیت شناخته نشدن طالبان و حمایت از زنان افغانستان شدند.

……

سازمان ملل: «بیش از ۳۰۰۰ حمله بر مکتب‌ها و دانشگاه‌های سراسر جهان به شمول افغانستان گزارش شده است»

 

۷۱۹ روز هم‌چنان از مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه‌ و حدود یک سال از ممنوعیت دختران دانش‌جو به دانشگاه می‌گذرد و حدود دو سال می‌شود که زنان و دختران از آموزش و پرورش محروم مانده اند.

 

این در حالی‌ست که سازمان ملل متحد با نشر پیامی به مناسبت روز جهانی «حفاظت از آموزش در برابر حملات» گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۳۰۰۰ حمله بر مکتب‌ها و دانشگاه‌های سراسر جهان به شمول افغانستان گزارش شده است و مکان‌های آموزشی بجای هدف قرار گرفتن، باید همیشه پناهگاه‌های امنِ باشد.

 

سازمان ملل متحد در ۲۸ ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر مبنای آن ۹ سپتامبر به عنوان «روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حملات» تعیین شده است.

………..

قتل یک زن در تخار

یک زن شصت ساله در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار بوسیله‌ی ریسمان حلق آویز شده و جان باخته است.

مسوولان محلی طالبان با تایید این خبر گفتند که یک تن را درپیوند به این رویداد دستگیر کردند.

هویت این زن «بی بی صورت» شصت ساله گفته شده و انگیزه‌ی قتل او مشخص نیست.

……

طالبان پس از آنکه نتوانستند بر یک دختر جوان در دایکندی تجاوز کنند او را لت و کوب کردند

 

دو عضو نظامی گروه طالبان می‌خواستند بر یک دختر نوجوان ۱۴ ساله در ولسوالی اشترلی دایکندی «تجاوز جنسی» کنند، اما پس از آنکه موفق نشده اند این دختر را لت و کوب کرده اند.

 

این رویداد در روستای “سرچکه قوچنغی” از مربوطات مرکز ولسوالی اشترلی ‌رخ داده است.

 

این دو عضو نظامی طالبان هنگامی می‌خو استند بر این دختر تجاوز جنسی کنند که این دختر مشغول چوپانی بوده و به شدت در برابر افراد طالبان مقاومت کرده است.

 

به‌گفته‌ی منابع، پس از آن‌که ساکنان روستا از این موضوع آگاه شده‌اند، اعضای طالبان از ساحه فرار کرده‌اند.

………

قتل یک پدر و دختر توسط افراد مسلح ناشناس در ولایت هرات

که یک دختر همراه با پدرش توسط افراد ناشناس در این ولایت به قتل رسیده است.

 

این رویداد در منطقه‌ی هرات ۲۴(مناره‌ها) این شهر اتفاق افتاده است.

مردی که در این رویداد به قتل رسیده محمد ایوب نام داشته و همراه با دخترش مورد هدف حمله‌ی مسلحانه‌ی دو مرد قرار گرفته است.

 

نثاراحمد الیاس، سخن‌گوی والی طالبان در هرات نیز قتل این مرد و دخترش را تأیید کرده و گفته است عاملان قتل دزدان مسلح هستند که موفق به فرار شده‌اند اما تحت تعقیب ارگان‌های کشفی طالبان قرار دارند.

……

یک دختر جوان ۱۸ ساله در دایکندی خودکشی کرد

یک دختر جوان در منطقه «وشوی غولکه» این ولسوالی خود را حلق‌آویز کرده و به زندگی‌اش پایان داده است.

به این رویداد ساعت ۱۰:۰۰ قبل از ظهر روز (پنج‌شنبه ۲۳ سنلبه) رخ داده است.

علت این رویداد تاهنوز روشن نشده است.

……