مهمترین خبرهای این هفته
مهمترین خبرهای این هفته

یک زن جوان در ولایت سرپل خودکشی کرد یک زن جوان ۱۹ ساله به نام هنگامه در ولایت سرپل خود را حلق‌آویز کرد و به زندگی‌ خویش پایان داد. این رویداد حوالی ساعت ۹ جمعه شب هفتم میزان در روستای «خُمدان» از مربوطات ولسوالی کوهستانات این ولایت رخ داده و انگیزه خودکشی این زن تا […]

یک زن جوان در ولایت سرپل خودکشی کرد

یک زن جوان ۱۹ ساله به نام هنگامه در ولایت سرپل خود را حلق‌آویز کرد و به زندگی‌ خویش پایان داد.

این رویداد حوالی ساعت ۹ جمعه شب هفتم میزان در روستای «خُمدان» از مربوطات ولسوالی کوهستانات این ولایت رخ داده و انگیزه خودکشی این زن تا کنون روشن نیست.

……

دختر جوانی از سوی افراد ناشناس در ولایت تخار به قتل رسید

یک دختر جوان ۲۵ ساله در شهر تالقان مرکز ولایت تخار با ضربات چاقو و گلوله به قتل رسید.

جسد این دختر در منطقۀ عزیزخان شهر تالقان شام روز دوشنبه، ۱۰ میزان، پیدا شد.

علت قتل این دختر روشن نشده است و مسوولان محلی طالبان در تخار نیز دراین مورد چیزی نگفتند.

……

یک زن افغان و چهار دخترش در پاکستان با خوردن زهر جان باختند

منابع از خودکشی یک زن افغان مقیم پاکستان پس از زهر دادن به چهار دخترش در شهر کویته این کشور خبر می‌دهند.

به گفته‌ی منبع، این زن روز دوشنبه، ۱۰ میزان، نخست چهار فرزندش را با زهر مسموم و سپس با خوردن زهر به زندگی خودش نیز پایان داده است.

علت خودکشی این زن و چهار فرزندش فقر، بیکاری، خشونت‌های خانوادگی و فشار روحی و روانی دستگیری‌های گسترده اخیر افغان‌های مقیم پاکستان عنوان شده است. گفته می شود این زن با خانواده اش بخاطر فقر موجود در افغانستان به پاکستان مهاجرت کرده بودند، در آنجا نیز فقر امان شان نداده و لاجرم دست به خودکشی زده است.

………

بازماندگان حمله تروریستی بر آموزشگاه کاج می‌گویند قوی تر از گذشته تلاش و مبارزه می‌کنند

یک سال قبل در هشتم میزان ۱۴۰۱ بر مرکز آموزشی کاج حمله مرگبار و دهشت‌افگنانه صورت گرفت که نزدیک به ۶۰ کشته و ۱۱۰ زخمی برجای گذاشت. اکثر کشته شدگان و زخمیان آن دختران دانش‌آموز بین سنین ۱۶ تا ۲۰ ساله بودند.

در سالگرد حمله بر این مرکز آموزشی، دانش آموزان بر تلاش و مبارزه قوی برای کسب آموزش و یادگیری تاکید کردند.

به گفته دختران دانش‌آموز: «طالبان نخست با افکار تروریستی و حمله به مراکز آموزشی در پی محروم‌سازی دختران از آموزش و تحصیل بودند که با این افکار شان موفق به محروم‌سازی دختران از آموزش شده نتوانستند. پس از آن با شیوه‌های دیگر و سیستماتیک دختران و زنان را از جامعه حذف کردند.»

بازماندگان کاج همزمان با سالگرد حمله تروریستی بر این مرکز می‌گویند: «قوی‌تر از قبل تلاش خواهیم کرد.»

فاطمه امیری یکی از بازماندگان مرکز آموزشی کاج و از زخمیان حمله تروریستی بر این مرکز که یک چشم و شنوایی یک گوشش را از دست داده است، می‌گوید: «این حمله مارا ضعیف نه بلکه قوی‌تر از گذشته کرده است، ما بخاطر اهداف خود و اهداف و آرمان‌های دوستان و هم‌صنفان‌مان بیش از گذشته تلاش می‌کنیم و با وجود تمامی محدودیت‌ها برای رسیدن به اهداف خود و دوستانمان دست از تلاش و آموزش بر نخواهیم داشت.»

……

فعالان حقوق زن در بدخشان خواهان رهایی فوری ندا پروانی و ژولیا پارسی شدند

فعالان حقوق زن در بدخشان طی یک گردهمایی اعتراضی خواستار رهایی بی قید و شرط ندا پروانی و ژولیا پارسی از بند طالبان شدند.

اعضای جنبش زنان عدالتخواه افغانستان در بدخشان در واکنش به دستگیری و سرکوب زنان معترض از سوی گروه تروریستی طالبان دست به اعتراض زدند و با صدور یک قطعنامه، آپارتاید جنسیتی طالبان در افغانستان را ننگ تاریخی برای مدعیان دموکراسی و حقوق بشر عنوان کردند.

معترضان همچنان تاکید کردند که نهادهای حقوق بشری در راستای به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان به گونه فوری اقدام کنند.

در قطعنامه آمده است:« ما یک بار دیگر بصورت جدی خواهان به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی از طرف کشور های جهان بویژه نهادهای مدافع حقوق بشر و سازمان ملل در افغانستان هستیم.»

….

آزار و اذیت زنان از سوی محتسبان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در بامیان

محتسبان امر به معروف طالبان در بامیان، یک زن و مرد را در مسیر روستای شهیدان به دلیل عدم پوشش مدنظر طالبان لت و کوب کردند.

محتسبان امر به معروف طالبان، یک زن را که سوار در موتر می‌خواستند به طرف مرکز بامیان بروند، پس از آن لت و کوب کردند که همراه آنان نکاح‌نامه‌ نبود.

بدنبال اذیت و آزار این زن، راننده موتر زمانی که می‌خواسته این زن را از چنگ محتسبان نجات دهد، محتسبان او را نیز مورد لت و کوب قرار داده و در نهایت آنان را مجبور کرده‌اند به طرف روستای شان بازگردند.

منابع محلی می‌افزاید که به تازگی محستبان امر به معروف طالبان، در بخش‌های مختلف بامیان دستور دریافته اند تا زنانی را که از روستاها به مرکز بامیان می‌آیند مورد بررسی قرار دهند که این اقدام طالبان، مورد نگرانی و خشم باشندگان بامیان قرار گرفته است.

……

یک مقام طالبان می‌گوید زنان و مردان باهم مساوی نیستند و زنان باید از مردان اطاعت کنند

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در نشستی در دانشگاه بغلان در رابطه به حقوق زنان گفته است: «بر بنیاد شریعت و احکام الهی حقوق زنان و مردان مساوی نیست، کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا حقوق زنان و مردان را مساوی جلوه دهند. مرد حاکم و دارای صلاحیت است و زن باید از مرد اطاعت کند، هرآنچه مرد گفت باید همان را زن انجام بدهد.»

وی مساوی نبودن زن و مرد را به دین و شریعت نسبت داده است، حالانکه از نظر دین و شریعت آموزش بر زنان و مردان لازم و فرض است و هر کدام از حقوق مخصوص به خود برخوردار است و هیچ یک از دیگری برتر نیست.

……

وزارت خارجه طالبان می‌گوید آموزش دختران یک موضوع کوچک و داخلی است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان در نشستی گفته است که آموزش دختران یک موضوع کوچک و داخلی است.

مقامات طالبان پس از آن موضوع آموزش زنان و تشکیل حکومت فراگیر را کوچک‌نمایی کرده اند که چند روز پیش از این، نمایندگان ده کشورهای که در ” پنجمین دور نشست مشورتی فارمت مسکو” در باره افغانستان، اشتراک کردند بر خلاف انتظار طالبان، عملکرد این گروه را در دو سال گذشته بدون دستاورد خوانده و بر آموزش دختران و تشکیل حکومت فراگیر و پیکار با هراس افگنی تاکید کردند.

……

زنان بادغیس به علت عدم دسترسی به خدمات صحی مجبور می‌شوند به هرات سفر کنند

شماری از زنان در ولایت بادغیس از نبود خدمات صحی در این ولایت شکایت داشته و می‌گویند بخاطر نبود امکانات در مراکز صحی و نبود داکتران و قابله‌های زن، مجبور هستند برای تداوی به ولایت هرات سفر کنند.

یک تعداد این زنان بخاطر سنت‌های خانواده‌گی، اجازه ندارند برای تداوی نزد داکتران مرد مراجعه کنند و نبود داکتران زن در این ولایت آنان را مجبور می‌سازد تا کیلومترها مسیر را طی کرده و در یکی از مراکز صحی و یا شفاخانه‌های هرات مشکلات صحی شان را حل بسازند.

نسرین، یک تن از باشنده‌گان ولایت بادغیس است که برای تشخیص مریضی دخترش به یکی از شفاخانه‌های شخصی در هرات مراجعه کرده است.

در همین حال، دسترسی نداشتن زنان به خدمات صحی در مناطق دور دست، باعث شده است که شماری از مادران در هنگام ولادت جان خود و یا طفل خود را از دست دهند.

…..

جنبش زنان عدالتخواه: «جهان به جای تعامل با طالبان، این گروه را تحریم همه جانبه نماید»

اعضای جنبش زنان عدالتخواه افغانستان در پیوند با دستگیری و دربند بودن زنان معترض و فعالین اجتماعی در پیامی می‌گویند که «حق ابراز نظر در مورد شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم، از حقوق اولیه انسان‌ها است. طالبان در دو سال گذشته هیچ صدای مخالف و دگر اندیش را نشنیده بلکه کسی را که ندای مخالفت و انتقاد از این گروه را سر دهد زندانی، شکنجه و حتا به قتل رسانده است.»

این زنان معترض در واکنش به بازداشت ژولیا پارسی، ندا پروانی و چند فعال اجتماعی دیگر افزوده اند: «حکومت دیکتاتوری، تمامیت‌خواه و مستبد طالبان در ادامه‌ی کارنامه‌ی سیاه دو سال گذشته‌ی خویش، اخیرا اقدام به دستگیری دو تن از زنان معترض به نام‌های ندا پروانی و ژولیا پارسی نموده است و با وجود واکنش‌های جهانی هنوز هم این دو تن در بند طالبان به سر می‌برند.

……..

پولیس پاکستان زنان و کودکان مهاجر افغان را دستگیر و زندانی کردند

منابع خبرگزاری زنان افغانستان در شهرهای کراچی و اسلام آباد در پاکستان از هجوم پولیس این کشور به محل اقامت مهاجران و دستگیری آنان خبر میدهند.

به گفته‌ی منابع شماری زیادی از مهاجران به شمول زنان و کودکان بازداشت شدند ودر جریان دستگیری، زنان از کودکان شان جدا شدند و در مواردی پولیس زنان را بدون کودکان دستگیر کردند.

ظریفه یکی از زنان مهاجر افغان در پاکستان به خبرگزاری زنان افغانستان گفت که پولیس پاکستان برادرش را که یکی از نظامیان پیشین حکومت جمهوری اسلامی افغانستان بود یکجا با خانواده اش دستگیر کرده است.

نظامیان سابق،‌ فعالان حقوق بشر،‌خبرنگاران و زنان معترض به دلیل تهدیدات امنیتی به پاکستان پناه برده اند و با تمام شدن مدت اقامت شان در معرض دستگیری و اخراج اجباری قرار دارند.

……………..