مهمترین خبرهای این هفته
مهمترین خبرهای این هفته

به مناسبت دوسالگی رژیم طالبان و سقوط نظام جمهوریت شهروندان افغانستان در داخل وخارج از کشور اعتراضات گسترده‌ای را به انداختند. معترضان در افغانستان، پاکستان، ایران، امریکا و کشورهای اروپایی با صدور یک قطعنامه‌ی مشترک خواستار لغو توافقنامه‌ی دوحه شدند و از سازمانهای جهانی خواستار سرنگونی رژیم طالبان شدند. معترضان تاکید کردند که دوسال فرصت […]

به مناسبت دوسالگی رژیم طالبان و سقوط نظام جمهوریت شهروندان افغانستان در داخل وخارج از کشور اعتراضات گسترده‌ای را به انداختند.
معترضان در افغانستان، پاکستان، ایران، امریکا و کشورهای اروپایی با صدور یک قطعنامه‌ی مشترک خواستار لغو توافقنامه‌ی دوحه شدند و از سازمانهای جهانی خواستار سرنگونی رژیم طالبان شدند.
معترضان تاکید کردند که دوسال فرصت دادن به گروه طالبان زمان اندکی نبوده و این گروه در این مدت به جز نقض حقوق بشر و سرکوب زنان و دختران هیچ دستاوردی نداشتند.
در افغانستان گروه طالبان مانع تجمعات اعتراضی و اعتراضات سراسری زنان شدند اما افراد طالبان در نمایش های خیابانی با قدرت نمایی « بشکه های پر از مواد انفجاری» و گشت زنی با پرچم و تدویر برنامه های فرهنگی از پانزدهم آگست به عنوان روز استقلال تجلیل نموده و در تقویم افغانستان این روز را رخصتی عمومی اعلام نمودند.
…………

ذکیه خدادادی ورزشکار اهل افغانستان در مسابقات جام قهرمانی اروپا به مدال طلا رسید.
رقابت های جام قهرمانی اروپا در کشور هالند که با حضور ورزشکاران بیش از ۸۰ کشور دنیا برگزار شده بود، ذکیه خدادادی ورزشکار مهاجر افغانستانی در این رقابت توانست با شکست دادن سه حریف، مدال طلا کسب کند.

……
طالبان در یک محکمهٔ صحرایی ۱۹ تن را در سرپل، دو تن را در جوزجان و دو تن دیگر را در ولایت غور شلاق زدند.
از سوی طالبان در ورزشگاه مرکزی ولایت سرپل ۱۹ تن که دو تن آنان زن بودند، مجازات شدند.
در بیانیه‌ی که از سوی دادگاه عالی طالبان منتشر شده ۱۹ تن به شمول دو زن در ورزشگاه مرکزی ولایت سرپل به جرم‌های «زنا، لواط، فرار از منزل و سرقت» مجازات شدند و طالبان به هرکدام آنان از ۲۰ تا ۳۹ ضربه شلاق زدند.

درهمین حال دادگاه محلی طالبان در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان، یک مرد و یک زن را به اتهام فعل زنا، در دید عموم مردم شلاق زدند.
به گفته‌ی مسوولان محلی طالبان این زن و مرد به اتهام فعل زنا و به اساس حکم دادگاه این گروه صبح روز سه شنبه هفته گذشته در استدیوم ورزشی این ولایت به هر کدام ۳۹  ضربه‌ی شلاق زده شده است.

همزمان با این رویداد، یک زن و مرد به اتهام فساد اخلاقی در ولایت غور نیز شلاق زده‌ شدند.
به گفته منابع، طالبان پس از پایان شلاق زدن آنان در محضر عام، زن را به شش‌ماه زندان و مرد را به یک ماه زندان محکوم کردند.
……….
منابع محلی در ولایت پروان از خودکشی یک زن در ولسوالی سیاه گرد این ولایت خبر دادند.
به گفته‌ی منابع و مسوولان طالبان این زن به دلایل نامعلومی خودرا حلق آویز کرده و جان باخته است.
از قربانی به نام زرگل یادشده و گفته می‌شود که طالبان شوهرش در پیوند به این رویداد بازداشت کردند.‌
….
در دو رویداد جداگانه دو زن و یک مرد در کاپیسا کشته شدند
یک زن ۵۵ ساله از سوی پسرش در کاپیسا کشته شد
مسوولان محلی طالبان در کاپیسا از قتل یک زن بدست پسرش با ضربات چاقو خبردادند.

این رویداد در روستای “کیشکتان” ولسوالی حصه دوم کوهستان رخ داده و و شخص مظنون که اکنون در بازداشت طالبان بسر می‌برد توسط برادر دیگرش زخمی شده است.
انگیزه‌ی این قتل تاکنون مشخص نشده است.
درهمین حال یک مرد ۳۵ ساله در روستای “کیشکتان” از مربوطات حصه‌ی دوم ولایت کاپیسا خود را با تفنگ‌شکاری به قتل رسانیده است و علت این خودکشی اعتیاد به مواد مخدر گفته شده است.

همزمان با این در یک رویداد جداگانه یک زن از سوی پدر شوهرش کشته شده است.
این رویداد امروز در روستای “لوکاخیل دره پچفان” از مربوطات ولسوالی نجراب رخ داده است و علت آن هنوز روشن نیست.
…..

مشاور وزارت تحصیلات عالی طالبان می‌گوید اگر ملا هبت‌الله اجازه دهد دانشگاه‌های کشور آماده پذیرش مجدد دانشجویان دختر هستند.
مولوی عبدالجبار، مشاور وزارت تحصیلات عالی افغانستان در مصاحبه خود با آسوشیتدپرس گفته است که دانشگاه‌های کشور آماده پذیرش مجدد دانشجویان دختر هستند، اما ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر حکومت فعلی باید تصمیم بگیرد که چه زمانی دانشگاه‌ها برای دانشجویان دختران بازگشایی شود.

آقای عبدالجبار در ادامه صحبت‌هایش بیان داشته است که نمی‌تواند از چگونه‌گی باز شدن دانشگاه‌ها به روی دختران، این که چه زمانی باز خواهد شد و یا اصلا باز می‌شود یا خیر، چیزی بگوید.
…..

طالبان در هلمند نشر صدای زنان را در رسانه های محلی ممنوع کردند
مرکز خبرنگاران افغانستان در خبرنامه‌ی اعلام کرد که ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در هلمند، هرگونه نشر و پخش صدای زنان را از دریچه رسانه‌های آزاد ممنوع اعلام کرده است.
به نقل از صفحه‌ی رسمی مربوط به مرکز خبرنگاران افغانستان، این دستور از آغاز ماه جاری (اسد) به اجرا گذاشته شده و دربرگیرنده هرگونه برنامه و محتوای است که در آن صدایی زنان باشد.
گفته می‌شود طالبان در هلمند چندین برنامه‌ی رادیویی که محتوای آن آگاهی دهی است و در آن صدای زنان بوده را متوقف کرده است.