نا گفته های حمله در بامیان
نا گفته های حمله در بامیان
با گذشت ۲۴ ساعت از تیرباران گردشگران در بامیان هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفته است.

با گذشت ۲۴ ساعت از تیرباران گردشگران در بامیان هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفته است.

اما با توجه به نکات مطرح شده در این مطلب میتوان عامل حمله بر گردشگران را شناسایی کرد.

در ولایت بامیان بیشتر گردشگران را هزاره های شیعه مذهب تشکیل میدهد که رژیم طالبان تمایلی برای زیست مصون این مردم ندارند.

و بیشتر عواید حاصل از گردشگری به جیب مردمان فقیر ولایت بامیان میرفت زیرا این ولایت محبوب ترین محل برای گردشگران خارجی قلمداد می‌شد.

هرچند در دور نخست تسلط رژیم طالبان؛ این گروه به تخریب مجسمه های بامیان اقدام کرد که با واکنش گسترده ای فعالین فرهنگی در جهان به همراه شد.

اما در دوره نظام جمهوریت تلاش گردید که برای حفاظت از بقایایی مجسمه های تخریب شده اقداماتی روی دست گرفته شده و جاذبه های گردشگری بامیان بیشتر به معرفی گرفته شود.

در این میان بازگشت طالبان به قدرت؛ سبب کاهش برنامه های فرهنگی در کشور به ویژه ولایت بامیان گردید اما روی هم رفته گردشگران به ویژه در فصل های بهار و تابستان به این ولایت میامدند.

در بهار سال قبل حضور بانوان در تفریحگاه بند امیر ممنوع شد تا سبب دل سردی گردشگران شود و روز گذشته نیز کشته و مجروح شدن ۱۳ تن در بامیان تداوم تلاش در راستای قطع حضور گردشگران را نشان میدهد.

گروه طالبان همیشه ضدیتش را با قوم هزاره آشکار ساخته که میتوان از راه‌اندازی حملات زنجیروی به اماکن مورد استفادهٔ این قوم، غصب اراضی رزاعتی شان در مناطق مرکزی و بی میلی جهت امدادرسانی به مناطق که بیشتر اهل تشیع زنده گی می کند در جریان رویداد های طبیعی یاد کرد.

در کُل میتوان گفت عامل حادثه بامیان پیوند نزدیک با رژیم طالبان دارد زیرا نزد بقیه افراد جنگ افزار وجود نداشته و اگر حمله کننده میان طالبان حمایت کننده نمیداشت در روز روشن و آن هم در نقطه مزدحم و مرکزی ولایت بامیان اقدام به تیرباران گردشگران نمی‌کرد.

 

 

 

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان