نبود دکتران زن، عدم دسترسی به خدمات صحی هر روز از زنان باردار قربانی می‌گیرند
نبود دکتران زن، عدم دسترسی به خدمات صحی هر روز از زنان باردار قربانی می‌گیرند

خبرگزاری زنان افغانستان: دسترسی به امکانات و تجهیزات صحی، نبود داکتران زن برای زنان باردار از چالش‌‌ های عمده در مناطق دور افتاده افغانستان است. مناطق دور افتاده افغانستان، به دلیل فاصله بزرگ از مراکز شهر، عدم توسعه زیرساخت‌های صحی، نبود منابع مالی و انسانی کافی و همچنین مسائل امنیتی، با مشکلات جدی در ارائه […]

خبرگزاری زنان افغانستان: دسترسی به امکانات و تجهیزات صحی، نبود داکتران زن برای زنان باردار از چالش‌‌ های عمده در مناطق دور افتاده افغانستان است.

مناطق دور افتاده افغانستان، به دلیل فاصله بزرگ از مراکز شهر، عدم توسعه زیرساخت‌های صحی، نبود منابع مالی و انسانی کافی و همچنین مسائل امنیتی، با مشکلات جدی در ارائه خدمات صحی مواجه هستند.

شماری از زنان باردار در ولایت‌های چون؛ زابل، هلمند و ارزگان از عدم دسترسی به خدمات صحی به خبرگزاری زنان افغانستان شکایت داشته و می‌گویند، وقت ولادت وسایل مجهز نیست، میز و چوکی وجود ندارد، ما در روی زمین ولادت می کنیم، با این‌حال اکثر طفل‌های ما می‌میرند که در این اواخر مرگ و میر مادران و نوزاد روز به روز در حال افزایش است.

“بنفشه” زنی ۲۲ ساله به خبرگزاری زنان افغانستان گفت؛ “سه روز پیش درد عجیبی را در شکمم حس کردم به ناچار شب را صبح کرده در یکی از کلینیک‌‌های محلی شهر هلمند مراجعه نمودم، در آنجا نه قابله وجود داشت و نه متخصص زایمان، یکی از داکتران مرد می‌خواست مرا فوراً ببرد اتاق عمل، در حالیکه لازم به عملیات نبود و شوهرم که در ایران بسر می‌برد در یک تماس تیلفونی مخالفت کرد و نتوانستم بدون محرم به کابل سفر کنم مجبور شدم برگردم خانه و در آنجا ولادت کنم، که متاسفانه طفل‌ام وقت زمین افتاد از بین رفت، در حالی‌که این دومین طفل‌ام بود”.

همچنین، در مصاحبه اختصاصی دیگری از ولایت زابل زنی بنام “مسعوده” به خبرگزاری زنان افغانستان گفت؛ وی نه‌ ماهه باردار است، “بدلیل نبود داکتران زن در این ولایت، قصد دارد به کابل سفر کند تا ولادت طبیعی و نورمال داشته باشد، زیرا شوهر‌اش اجازه نمی‌دهد در کلینیک‌محلی این ولایت که داکتران مسلکی زن وجود ندارد ولادت کند.

وی می افزاید؛ بدلیل عدم درک و فهم خانواده شوهرم حتا مرا اجازه نداده‌ اند معاینه تلویزیونی کنم که آیا طفل‌ام سالم است یاخیر؟ فقط یکبار در ابتدا بارداری‌ام اجازه داد که بفهمند طفل‌ام دختر است یا پسر و خوشبختانه طفل‌ام را پسر نشان داد اگر دختر می‌بود ممکن مرا طلاق می‌داد”.

با این‌حال مشکلات موجود می‌تواند آمار مرگ و میر زنان باردار را افزایش داده و از زنان باردار هر روز قربانی بگیرد.

با توجه به چالش‌های موجود، طا.لبان توانایی مدیریت وضعیت کنونی را ندارد، از نهادهای صحی و موسسات فعالِ زنان و سایر نهادهای بین‌المللی تقاضا به عمل می‌آید تا در رابطه به مشکلات و چالش‌های زنان باردار در افغانستان توجه جدی نموده و اقدامات عملی را در دست گیرند.