نداشتن سرپناه و کافی نبودن کمک‌ها برای حل مشکلات آسیب دیده گان زمین‌لرزه‌ها در هرات
نداشتن سرپناه و کافی نبودن کمک‌ها برای حل مشکلات آسیب دیده گان زمین‌لرزه‌ها در هرات

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از باشنده‌گان قریه نایب رفیع ولایت هرات که در اثر زمین‌لرزه‌های مرگبار و متواتر اخیر در این ولایت متضرر شده و خانه‌های شان را از دست داده اند می‌گویند کمک‌های که صورت گرفته است برای حل مشکلات شان کافی نبوده و اکنون یک تعداد آنان در شرایط دشوار، زمستان سرد را […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از باشنده‌گان قریه نایب رفیع ولایت هرات که در اثر زمین‌لرزه‌های مرگبار و متواتر اخیر در این ولایت متضرر شده و خانه‌های شان را از دست داده اند می‌گویند کمک‌های که صورت گرفته است برای حل مشکلات شان کافی نبوده و اکنون یک تعداد آنان در شرایط دشوار، زمستان سرد را در زیر خیمه‌ها بدون امکانات سپری می‌کنند.

عبدالمنان، یک تن از آسیب دیده گان این زمین‌لرزه‌ها در قریه نایب رفیع که خانه اش را از دست داده و اکنون در تلاش دوباره ساختن خانه خود است، همراه با خانواده اش در شرایط بسیار دشوار زمستان را بدون سرپناه در زیر خیمه‌ها سپری می‌کند.

وی می‌گوید:«برای ما کمک صورت گرفت اما آنقدر هم‌ کافی نیست که ما بتوانیم مشکلات خود را حل کنیم و یا حداقل کار ساخت خانه‌های خود را تمام کنیم. زمستان بسیار سختی را سپری می‌کنیم شب‌ها به شدت سرد است و بیشتر خود به فکر اطفالم هستم که در این سرما به آنها آسیبی نرسد».

سارا، یکی دیگر از باشنده گان متضرر در قریه نایب رفیع ولایت هرات است که خانه شان در اثر زمین‌لرزه‌های به شدت ترک برداشته و قابل نشستن نبوده و در کنار نداشتن سر‌پناه با مشکلات اقتصادی زیادی نیز رو به رو هستند.

وی می‌گوید:«خانه ما به شدت ترک برداشته و قابل نشستن نیست و اعتباری نیست که بعد از بارنده‌گی‌ها یک روز به کلی از بین برود، بخاطر همین خطرات احتمالی در زیر خیمه زندگی می‌کنیم. آب و نان درستی نداریم. شوهرم کار و بارش بعد از زمین‌لرزه‌ها از بین رفت و حالا هم بیکار است. نمی‌فهمم به تشویش مشکلات اقتصادی ما باشم یا سردی زمستان که اطفالم مریض نشوند».

این‌ در حالی‌ست که بعد از زمین لرزه‌های مرگ‌بار و پی هم در ولایت هرات، کمک‌های بشردوستانه زیادی از سوی کشورها و ولایات مختلف کشور

برای آسیب دیده گان زمین‌لرزه‌ها سرازیر شد اما بر اساس گفته‌های آسیب دیده‌گان زمین لرزه‌های هرات، این کمک‌ها برای حل مشکلات شان کافی نبوده و در وضعیت دشوار، زمستان سختی را سپری می‌کنند.

زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار و پی هم در ولایت هرات خسارات جانی و مالی زیادی را برای مردم به وجود آورده است. اولین زمین لرزه به تاریخ ۷ اکتبر با قدرت ۶.۳ ریشتر شهر هرات را تکان داد که در مجموعه این زمین لرزه‌ها، بیشتر از چهار هزار نفر کشته و زخمی شده اند.