نشست شورای امنیت در مورد افغانستان؛ نگرانی ها از تامین نشدن حقوق زنان و گسترش افراطگرایی در افغانستان
نشست شورای امنیت در مورد افغانستان؛ نگرانی ها از تامین نشدن حقوق زنان و گسترش افراطگرایی در افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: شورای امنیت سازمان ملل شام امروز( سه‌شنبه ۴ میزان ۱۴۰۲) در نیویورک نشستی درباره‌ وضعیت افغانستان برگزار کرد. در این نشست رزا اوتونبایوا رئیس هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، سیما باهوس مدیر اجرایی بخش‌ زنان سازمان ملل، کریمه بنون گزارشگر ویژه پیشین ملل متحد،نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شورای امنیت سازمان ملل شام امروز( سه‌شنبه ۴ میزان ۱۴۰۲) در نیویورک نشستی درباره‌ وضعیت افغانستان برگزار کرد.

در این نشست رزا اوتونبایوا رئیس هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، سیما باهوس مدیر اجرایی بخش‌ زنان سازمان ملل،

کریمه بنون گزارشگر ویژه پیشین ملل متحد،نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد، اکرم منیر نماینده پاکستان در نشست شورای امنیت ملل متحد و باربارا وودوارد نماینده بریتانیا در ملل متحد در مورد اوضاع زنان در افغانستان و طالبان صحبت کردند.

رزا اوتونبایوا، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان در مورد وضعیت عمومی افغانستان گزارشی ارائه کرد و گفت که سیاست‌های طالبان که موجب محرومیت زنان می‌شود، برای جامعه بین‌المللی غیرقابل قبول است.

او همچنین گفت که گفت‌وگو با طالبان به معنای به‌رسمیت شناختن این گروه نیست اما این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که سازمان ملل چقدر تلاش می‌کند تا سیاست طالبان را تغییر دهد.

اوتونبایوا تأکید کرد که افغانستان نیم قرن است در مناقشه و جنگ به‌سر می‌برد و مردم افغانستان به‌ویژه زنان و دختران باید بتوانند در یک جامعه صلح‌آمیز زندگی کنند.

او با تاکید بر این‌که طالبان بدون مشروعیت داخلی نمی‌تواند مشروعیت جهانی داشته باشد، خواهان آن شد که تعامل جامعه بین‌المللی با طالبان توسط کشورهای اسلامی میانجی‌گری شود.

درهمین حال سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش‌ زنان سازمان ملل در آستانه برگزاری این نشست خطاب به زنان و دختران افغانستان گفته بود که از تقویت صدای آن‌ها دست نخواهد کشید.

کریمه بنون گزارشگر ویژه پیشین ملل متحد که در نشست شورای امنیت ملل متحد در باره افغانستان به نمایندگی از جامعه مدنی صحبت می‌کرد از نهادهای این سازمان خواست که تصویب قطعنامه‌هایی را در نظر بگیرند که رفتار طالبان در برابر زنان افغان را هم به عنوان آزار جنسیتی و هم به عنوان چارچوبی نهادینه شده آپارتاید جنسیتی عنوان کند.

او از یوناما خواست که همه موارد مأموریت خود در مورد حقوق زنان در افغانستان را تطبیق کند.

نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد نیز در سخنرانی‌اش در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که تمرکز طالبان بر تأسیس مدرسه‌های دینی و افراط‌گرایی عمدی جوانان افغانستان، و به خطر انداختن آینده آنان و آینده ملت بوده است.

او گفت که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، ۱۵ هزار مدرسه ایجاد شده و حداقل ۱۰۰ هزار استاد برای این مدرسه‌ها جذب شده اند.

او گفت: «وظیفه ما این است که افغانستان را از بند آپارتاید جنسیتی و افراط‌گرایی آزاد کنیم و به زنان، دختران و جوانان کشور اجازه بدهیم تا در رشد و شکوفایی جامعه ما سهیم باشند.»

اشتراک کنندگان این نشست بر تامین حقوق زنان و مبارزه با تروریزم تاکید کردند.