نگرانی‌ها در بی توجهی از مکان‌های تفریحی و باستانی در بامیان
نگرانی‌ها در بی توجهی از مکان‌های تفریحی و باستانی در بامیان

خبرگزاری زنان افغانستان: مسوولان محلی طالبان در بامیان به رسانه‌ها گفته اند که در چهار روز عید قربان بیش از ۵۰ هزار گردشگران داخلی از چشم اندازهای طبیعی و باستانی این ولایت دیدن کرده اند. همزمان با این منابع محلی مردمی به خبرگزاری زنان افغانستان می‌گویند که در میان گردشگران در پارک ملی بند امیر […]

خبرگزاری زنان افغانستان: مسوولان محلی طالبان در بامیان به رسانه‌ها گفته اند که در چهار روز عید قربان بیش از ۵۰ هزار گردشگران داخلی از چشم اندازهای طبیعی و باستانی این ولایت دیدن کرده اند.

همزمان با این منابع محلی مردمی به خبرگزاری زنان افغانستان می‌گویند که در میان گردشگران در پارک ملی بند امیر حضور زنان اندک و کم رنگ بوده است.

منابع علت کم رنگ بودن حضور زنان در مکان های تفریخی به ویژه پارک ملی بند امیر را وضع محدودیت‌ها بر گشت و گزار زنان از سوی طالبان عنوان کردند.

یک باشنده ولسوالی یکاولنگ “ساحه بند امیر” گفت “طالبان با اسلحه در جای های مختلف پارک ملی بند امیر گشت می‌زنند و زنان را اجازه نمی‌دهند که به جاهای دیدنی پارک ملی به تفریح بپردازندـ”

با این حال شماری از گردشگران می‌گویند، که بی توجهی در حفاظت و نگهداری پارک ملی بند امیر نگران کننده است.
به باور این گردشگران، ادامه بی توجهی به حفاظت از مکان‌های دیدنی بامیان بزودی سبب تخریب این جاذبه های طبیعی و باستانی خواهد شد.

از سوی دیگر یک فعال فرهنگی در بامیان که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود می‌گوید، طالبان تنها به عایدات مکان های طبیعی و باستانی بامیان چشم دوخته اند و چگونگی حفاظت از مکان‌های تفریحی و باستانی بامیان به آنان اهمیتی ندارد.

این در حالی است که دو مجسمه‌‌های بودا در بامیان، که از بزرگترین جاذبه‌های جهانی بشمار می‌رود در سال ۲۰۰۱ به دستور ملا عمر رهبر گروه طالبان تخریب شدند.

والی طالبان چندی پیش در گفتگوی با تلویزیون مربوطه به کشور آلمان (دویچه‌‌وله) گفته است از اینکه تندیس‌های بودا را در بامیان تخریب کرده اند هرگز پشیمان نیستند.