نگرانی دختران دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌های طب از ممنوعیت آنان در آزمون شورای طبی افغانستان
نگرانی دختران دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌های طب از ممنوعیت آنان در آزمون شورای طبی افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: بعد از وضع ممنوعیت در برابر اشتراک دختران دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌های طب در آزمون نهایی شورای طبی افغانستان، شماری از این دختران می‌گویند‌ که نگران آینده‌ی کاری و حرفه‌ای خود هستند. مرسل سلطانی، یک تن از دانش‌آموخته‌گان دانشکده طبی هرات است که مانند ده‌ها دختر دیگر نتوانسته است در این امتحان اشتراک کند. […]

خبرگزاری زنان افغانستان: بعد از وضع ممنوعیت در برابر اشتراک دختران دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌های طب در آزمون نهایی شورای طبی افغانستان، شماری از این دختران می‌گویند‌ که نگران آینده‌ی کاری و حرفه‌ای خود هستند.

مرسل سلطانی، یک تن از دانش‌آموخته‌گان دانشکده طبی هرات است که مانند ده‌ها دختر دیگر نتوانسته است در این امتحان اشتراک کند.

وی می‌گوید: «امتحان اگزیت می‌تواند سرنوشت کاری ما را رقم بزند اما عدم اشتراک دختران در این امتحان باعث می‌شود که تلاش‌های بی وقفه‌ای که در چندین سال اخیر داشتیم نادیده گرفته شود. این حق مسلم تمام دخترانی است که زحمت کشیدند و باید مانند پسران اجازه اشتراک در امتحان را داشته باشند.»

آزمون شورای طبی افغانستان، بخاطر ارزیابی فارغان دانشکده‌های رشته‌های طبی برگزار می‌شود و بدون این امتحان، فارغان نمی‌توانند معاینه خانه باز کنند یا به فعالیت در بخش طبابت ادامه دهند.

در همین حال، بهنوش مرادی یک تن دیگر از متقاضیان امتحان اگزیت می‌گوید که بدون سپری کردن این امتحان هیچ شفاخانه‌ای حاضر به پذیرش آنان نیست.

وی می‌گوید: «بعد از دو سال زحمت و تلاش نتوانستم در این امتحان اشتراک کنم بنظرم ممنوعیت دختران از امتحان اگزیت جفای بزرگی در برابر زحمات تمام دختران دانش‌آموخته‌ی طب است که می‌خواهند در آینده به عنوان داکتر ایفای وظیفه کنند.»

این در‌حالی‌ست که حکومت طالبان در ۱۸ فبروری امتحان متقاضیان ذکور را گرفت، در امتحان بخش ذکور اگزیت ۷ هزار و ۵۰ تن اشتراک کرده بودند، اما مسئولان شورای طبی زیر حاکمیت طالبان اعلان کردند ۲ هزار و ۷۰۰ متقاضی اناث بعد از نهایی شدن طرزالعمل می‌توانند امتحان بدهند اما تا اکنون از سرنوشت این دختران، جزئیات بیشتری در دست نیست.