نگرانی دختران دانش‌آموز فارغ از صنف شش از نرفتن به مکتب در سال آینده
نگرانی دختران دانش‌آموز فارغ از صنف شش از نرفتن به مکتب در سال آینده

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از دختران دانش‌آموز که امسال از صنف ششم فارغ شده و به دلیل وضع محدودیت‌ها نمی‌توانند سال آینده مکتب بروند، نگران آینده شان بوده و از مسوولین می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف شش دوباره باز کنند تا بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند. مهسا، یک […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از دختران دانش‌آموز که امسال از صنف ششم فارغ شده و به دلیل وضع محدودیت‌ها نمی‌توانند سال آینده مکتب بروند، نگران آینده شان بوده و از مسوولین می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف شش دوباره باز کنند تا بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند.

مهسا، یک تن از دخترانی‌ست که امسال از صنف ششم فارغ شده است وی می‌گوید:«ما امسال از صنف ششم فارغ شدیم اما نمی‌توانیم سال آیند مکتب برویم. وقتی که همراه صنفی‌ها و استادهایم خدا حافظی کردم و از این که دیگر نمی‌توانم مکتب بروم و دوست‌هایم را ببینم بسیار گریه کردم».

حسنا، یکی دیگر از دانش‌آموزان دختر است که مانند هزاران دختر دیگر، سال آینده نمی‌تواند مکتب برود. او از مسوولین می‌خواهد که دروازه‌های مکاتب را به روی آنان باز کنند.

وی می‌گوید:«زیاد دوست داشتم در آینده معلم شوم، کار کنم و همراه مادرم کمک کنم. پدرم دو سال پیش فوت شده و مادرم به خانه‌ها‌ می‌رود و کار می‌کند، روزها مادرم را نمی‌بینیم شب هم خسته است بخاطر همین می‌خواستم درس بخوانم و به خانه پول پیدا کنم ولی حالا که مکتب از سال آینده اجازه مکتب رفتن نداریم من هم نمی‌توانم معلم شده به مادرم کمک کنم».

در همین حال شماری از روانشناسان در رابطه به بسته ماندن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف شش می‌گویند که ادامه یافتن این وضعیت بسیار نگران کننده بوده و چنانچه آموختن علم بر مرد و زن فرض است، آینده‌ای تحصیلی هزاران دختر نباید نادیده گرفته شود.

دختران دانش‌آموز در افغانستان، مانند دختران دیگر در سراسر جهان، به تحصیل و ادامه تحصیل علاقه‌مند هستند. با وجود مشکلات و چالش‌های زیادی که در کشور وجود دارد، دختران افغانستان تلاش می‌کنند تا بهترین فرصت‌های آموزشی را برای خود فراهم کنند.