نگرانی سازمان‌های بین المللی از افزایش فقر و گرسنه‌گی در افغانستان
نگرانی سازمان‌های بین المللی از افزایش فقر و گرسنه‌گی در افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: فرحان الحق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، گفته است که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، ۱۰ میلیون تن نیازمند در افغانستان از دریافت کمک‌های برنامه جهانی غذا محروم شده‌اند. طی دو سال گذشته بعد از سقوط حکومت در افغانستان، فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی در کشور بیشتر از هر زمان […]

خبرگزاری زنان افغانستان: فرحان الحق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، گفته است که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، ۱۰ میلیون تن نیازمند در افغانستان از دریافت کمک‌های برنامه جهانی غذا محروم شده‌اند.

طی دو سال گذشته بعد از سقوط حکومت در افغانستان، فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی در کشور بیشتر از هر زمان دیگر افزایش یافته و بعد از وضع محدودیت‌ها در برابر نهادهای امداد رسان، آمار نیازمندان کمک‌های بشردوستانه نیز رو به افزایش است.

در همین حال، دانشگاه ملی استرالیا اعلام کرده است که نزدیک به ۲۰ میلیون تن در افغانستان با گرسنگی روبه‌رو هستند و احتمال دارد در زمستان پیش‌رو شماری از شهروندان افغانستانی با قحطی روبه‌رو شوند.

در ادامه گزارش آمده است: «فروپاشی اقتصاد افغانستان پس از خروج ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی، به کمبود مواد غذایی در حال حاضر منجر شده است. این کمبودی تا حدی ناشی از پایان پشتیبانی‌های مالی غرب، خشکسالی شدید و افزایش بهای گندم به دلیل جنگ اوکراین است. اما سیاست‌های مخربی که حکومت سرپرست از یک طرف و ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش از سوی دیگر دنبال می‌کنند نیز در این امر نقش داشته است.»

در مورد کمبود بودجه برای روند توزیع کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان، چندی پیش سازمان جهانی بهداشت با نشر پیامی در صفحه ایکس(تویتر) خود هشدار داده که با بودجه‌ی بشردوستانه‌ی فعلی، احتمال می‌رود که روزانه، ۲۴ مادر در افغانستان به‌ دلیل امراض قابل پیش‌گیری، جان خود را از دست بدهند و پیش‌بینی می‌شود که این آمار به‌صورت چشم‌گیری افزایش یابد.

سازمان جهانی غذا همچنان در مورد وضعیت اقتصادی مردم افغانستان اعلام کرده بود که از هر ۱۰ خانواده ، ۹ خانواده غذای کافی برای خوردن ندارند و با افزایش و فقر بیکاری در میان خانواده‌ها، بیشتر کودکان گرسنه به مکتب می‌روند.