نی یا نهاد حامی خبرنگاران خواهان رهایی خبرنگاران بازداشت شده از سوی طالبان شده است
نی یا نهاد حامی خبرنگاران خواهان رهایی خبرنگاران بازداشت شده از سوی طالبان شده است

خبرگزاری زنان افغانستان: نی یا نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان امروز با نشر اعلامیه‌ای از حکومت سرپرست خواسته است تا خبرنگاران بازداشت شده را رها کند و همچنان تاکید کرده است که بازداشت خبرنگاران، نگرانی‌هایی را نسبت به آزادی «حرفه‌ رسانه‌ای» به میان آورده است. در اعلامیه آمده است که از چندین روز به این […]

خبرگزاری زنان افغانستان: نی یا نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان

امروز با نشر اعلامیه‌ای از حکومت سرپرست خواسته است تا خبرنگاران بازداشت شده را رها کند

و همچنان تاکید کرده است که بازداشت خبرنگاران، نگرانی‌هایی را نسبت به آزادی «حرفه‌ رسانه‌ای» به میان آورده است.

در اعلامیه آمده است که از چندین روز به این طرف حدود ۱۰ خبرنگار بازداشت و تا اکنون دلیل بازداشت آنان از سوی طالبان روشن نیست و این امر سبب ایجاد «ترس» در میان خبرنگاران و رسانه‌ها شده است.

طی بیش از ۱۰ روز گذشته ۹ خبرنگار از سوی طالبان در افغانستان بازداشت شده اند.

بر اساس معلومات نشر شده از سوی گزارشگران بدون مرز، فقیرمحمد فقیرزی، جان‌آقا صالح، حسیب حساس، حبیب سراب، سید وحدت‌الله ابدالی، شمس‌الله عمری، وحیدالرحمان افغانمل، عطاءالله عمر و پرویز سرگند، خبرنگارانی هستند که در ده روز اخیر بازداشت شده‌اند.

این در حالی‌ست که در دو سال اخیر، حضور زنان خبرنگار نیز کم‌ رنگ شده و به دلایل مختلف از جمله مهاجرت، مشکلات امنیتی و یا‌ هم بیکار شدن از وظایف شان، تعداد آنان به حداقل رسیده است.

چندی پیش فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران نیز گفته بود که حدود دو هزار و ۵۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در دو سال گذشته افغانستان را ترک کرده‌اند و اکنون در تبعید زندگی می‌کنند.

بعد از سقوط حکومت در افغانستان، شرایط کار برای خبرنگاران دشوارتر از قبل شده و‌ محدودیت‌های شدیدی بر کار رسانه‌ها و خبرنگاران وضع شد که در این مدت در کنار محدویت‌ها، موارد شکنجه و آزار و اذیت خبرنگار نیز وجود داشته است.