هبت‌الله آخوندزاده در کابل؛ از بی‌توجهی به وضعیت مردم تا تأکید بر مجازات گداها
هبت‌الله آخوندزاده در کابل؛ از بی‌توجهی به وضعیت مردم تا تأکید بر مجازات گداها
ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان در سفر ناگهانی دو روزه‌اش به کابل جلساتی را در وزارت داخله، ارگ و دادگاه عالی طالبان با مقامات این گروه برگزار نموده است.

ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان در سفر ناگهانی دو روزه‌اش به کابل جلساتی را در وزارت داخله، ارگ و دادگاه عالی طالبان با مقامات این گروه برگزار نموده است.

ابتدا جلسه‌ی با والی‌ها و فرماندهان پولیس طالبان با حضورداشت سراج‌الدین حقانی وزیر داخله، ملا یعقوب وزیر دفاع و عبدالحق وثیق رئیس عمومی استخبارات این گروه که در شهر کابل برگزار شده بود سه ساعت سخنرانی کرده است. در این سخنرانی خطاب به والی‌های ولایات تأکید ورزیده که از نافرمانی پرهیز کنند زیرا به گفته وی اطاعت از امیر یک رکن اصلی از ارکان اسلام است و بر همه‌گان واجب می‌باشد.

همچنین، ترویج ایمان و عقاید را در رأس اولویت‌های کاری شان قرار دهند. به این مفهوم که کارمندان دولتی تحت هیچ عنوان و شرایطی ریش خود را نتراشند، لباس اسلامی (افغانی) به‌ تن کنند، آیه و حدیث حفظ کرده و مردم را همواره به نمازگزاری و ایمان داری ترغیب و تشویق کنند. امتحانات که گرفته می‌شود معمولاً از علوم دینی سؤال پرسیده می‌شود (از متخصص تکنالوژی و انجنیری)، از علوم دینی نیز سؤال پرسیده شود.

همچنین به والی‌های خود گفت: «بین زبان‌های پارسی و پشتو نباید فرق گذاشت. در صورتیکه فرد از این امر سر باز زد به دادگاه معرفی و مجازات خواهد شد.»

این حکم شفاهی در حالی صورت گرفته است که در این زمان پارسی‌ستیزی به اوج خود رسیده و از اکثر لوایح دولتی زبان پارسی حذف گردیده است. فرامین، احکام، مکتوب‌ها و نامه‌های اداری‌ ای که از سوی مقامات این گروه به شمول رهبر آن ردوبدل می‌شوند به صورت کل به زبان پشتو نگارش می‌یابند و مراجعه کننده‌گان نیز لازم است به زبان پشتو صحبت کنند، زیرا برخی از مسئولان این گروه با زبان پارسی بلدیت ندارند یا عامدانه خود را با آن ناآشنا می‌نمایند.

افزون بر این، آخوندزاده در این سفرش قانون گردآوری گداها و جلوگیری از تکدی‌گری را نیز توشیح و وزارت عدلیه این گروه آن را در جریده‌ی رسمی نشر کرده است.

آخوندزاده افراد صحتمند، کاسب و آنانی که خوراک یک شبانه روز خود را دارند، از گدایی کردن منع شده‌اند و همچنین استفاده از کودکان، معلولان و افراد معیوب به گدایی را نیز منع نموده‌ است.

این در حالی است که به دلیل فقر و بیکاری موجود در کشور حضور گداها در سطح شهر چشمگیر است و از سوی دیگر این گروه برای کنترل و تامین معیشت گداها پالیسی دقیق طراحی نکرده است، بدون مهیا ساختن زمینه کار برای مردم تنها به صدور دستور منع تکدی‌گری بسنده کرده است.

بسیاری از زنان و کودکانی که از مجرای تکدی‌گری به خانواده‌های شان زندگی می‌بخشند، شب و روز در معابر دستان و کشکول گدایی را بسوی عابرین دراز می‌کنند تا شکم خانواده‌ های خود را سیر کنند. اما پرسش اساس این است سرنوشت آنهایی که از این طریق نان‌آور خانواده‌های خود هستند، چه خواهد شد، به چالش‌های که گریبان‌گیر آنان است چه کسی پاسخ خواهد داد؟ جامعه جهانی در راس آن امریکا و یا ملا هبت‌الله آخوندزاده فرد شماره یک گروه طالبان؟

 

خبرگزاری زنان افغانستان

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان