هشدار سازمان جهانی بهداشت از کمبود بودجه کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان
هشدار سازمان جهانی بهداشت از کمبود بودجه کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: سازمان جهانی بهداشت با نشر پیامی در صفحه ایکس(تویتر) خود هشدار داده است که با بودجه‌ی بشردوستانه‌ی فعلی، احتمال می‌رود که روزانه، ۲۴ مادر در افغانستان به‌ دلیل امراض قابل پیش‌گیری، جان خود را از دست بدهند و پیش‌بینی می‌شود که این آمار به‌صورت چشم‌گیری افزایش یابد.   بعد از وضع محدودیت‌ها […]

خبرگزاری زنان افغانستان: سازمان جهانی بهداشت با نشر پیامی در صفحه ایکس(تویتر) خود هشدار داده است که با بودجه‌ی بشردوستانه‌ی فعلی، احتمال می‌رود که روزانه، ۲۴ مادر در افغانستان به‌ دلیل امراض قابل پیش‌گیری، جان خود را از دست بدهند و پیش‌بینی می‌شود که این آمار به‌صورت چشم‌گیری افزایش یابد.

 

بعد از وضع محدودیت‌ها در برابر موسسات داخلی و خارجی و کمبود بودجه نهادهای امداد رسان، کمک‌های بشر دوستانه نیز در افغانستان کاهش یافت.

 

عزیزه، یک تن از زنان بیماری است که به دلیل مشکلات اقتصادی و دسترسی نداشتن به خدمات صحی، طفل هفت ماه خود را قبل از به دنیا آوردن از دست داده است

 

وی می‌گوید:«در یکی از قریه‌های دور دست زندگی می‌کنیم که به کلینیک و داکتر زیاد دسترسی نداریم و مشکلات اقتصادی ما هم به حدی زیاد است که پول کرایه موتر را نداشتیم تا به شهر خود را برسانم وقتی هم که درد شدیدی پیدا کردم چون پیش داکتر رفته نتوانستم طفل خود را از دست دادم».

 

شماری از بیمارانی که از قریه‌ها به خاطر تداوی به مرکز شهر می‌آیند می‌گویند که در مناطق شان خدمات و کمک‌های صحی که قبلا وجود داشت اکنون موجود نیست.

 

در همین حال شماری از زنانی که سرپرست خانواده‌ های شان هستند می‌گویند که فقر اقتصادی و بیکاری آنان را با مشکلات زیادی رو به رو ساخته و از کمک‌های بشردوستانه نیز محروم مانده اند.

 

در همین حال، چندی پیش اوچا نیز اعلام کرده بود که به‌دلیل کمبود بودجه در قسمت عملیات بشردوستانه، میلیون‌ها افغان نیازمند از دریافت خدمات صحی محروم شده‌اند.

این نهاد تاکید کرده بود که اگر سطح بودجه که در حال حاضر کمتر از یک چهارم نیازها است ثابت بماند، تخمین زده می‌شود که ۷.۶ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های صحی حیاتی دسترسی نخواهند داشت.