هفت فرمان طالبان برای حذف و محدود کردن زنان
هفت فرمان طالبان برای حذف و محدود کردن زنان

هفت فرمان طالبان برای حذف و محدود کردن زنان طی ده ماه تسلط بر افغانستان ۱_ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ۲۱ نومبر ۲۰۲۱ طی یک دستورالعمل  هشت ماده‌ای نقش زنان را در نمایشنامه های تلویزیونی منع کرد. در این دستورالعمل همچنان پخش خبرها از سوی زنان بی حجاب( بدون […]

هفت فرمان طالبان برای حذف و محدود کردن زنان طی ده ماه تسلط بر افغانستان
۱_ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ۲۱ نومبر ۲۰۲۱ طی یک دستورالعمل  هشت ماده‌ای نقش زنان را در نمایشنامه های تلویزیونی منع کرد. در این دستورالعمل همچنان پخش خبرها از سوی زنان بی حجاب( بدون پوشش سیاه و برقع)  پخش فیلم و سریال های وارداتی مغایر با اصول شرعی و افغانی، برنامه های تفریحی و انتقادی از شخصیت ها و دولت، انتشار تصاویر نیمه‌ برهنه‌ی مردان، و تصاویر پیامبران و صحابه از رسانه های تصویری افغانستان منع شد.
۲_گروه طالبان نخستین فرمان درمورد حقوق زنان را در سوم دسمبر ۲۰۲۱ صادر نمود.
درین فرمان ملا هبت الله آخند زاده به زنان حق رضایت دختران هنگام ازدواج، جلوگیری از بد دادن دختران، استقلالیت زن پس از وفات شوهر،  حق میراث، حق نفقه و مهر زنان و رعایت حقوق زنان از سوی مردان  چند همسره را طی یک فرمان خاص صادر کرد اما  به حق کار و آموزش و مشارکت زنان اشاره نکرد.
۳_طالبان در آغاز سال نو تعلیمی۱۴۰۱  به دانش آموزان دختر بالاتر از دوره‌ی متوسطه‌ی مکتب، اجازه‌ی درس خواندن نداد. و آغاز آن را تا اطلاع ثانوی موکول نمودند.
۴_در جنوری ۲۰۲۲ وزارت امر به معروف طالبان به تکسی ران های سطح شهر کابل دستور داد که زنان بدون پوشش سیاه و برقع و زنان بدون محرم شرعی( همراه مرد) را سوار تکسی نکنند و همچنان به تکسی رانها تذکر دادند که ریش بگذارند و  موسیقی نشنوند و هنگام اذان برای ادای نماز موتر های شان را توقف دهند.
۵_  وزارت امر به معروف و نهی از منکر  طالبان در ۲۲ می ۲۰۲۲ در یک دستور نشر پوستر و مجله با عکس زنده جان ها و زنان  را در ولایت هرات از سوی چاپخانه ها منع نمودند.
۶_  در هفتم می ۲۰۲۲ طالبان در یک نشست خبری، زنان افغانستان را مجبور به رعایت حجاب(پوشیدن پوشش سیاه و برقع ) نمودند. ودر فرمان چند ماده‌ای زنان را مجبورو مکلف به رعایت حجاب و در صورتی سرپیچی تهدید به مجازات نمودند. درین فرمان تاکید کردند که زنانی بی حجاب در ابتدا خانه اش نشانی و به خانواده اش هشدار داده شود در مرحله‌ی دوم اولیا اش به مدت سه روز زندانی و درمرحله‌ی سوم رعایت نکردن حجاب، اولیا اش را محاکم طالبان مجازات و زندانی خواهند کرد.
۷_ در ۱۹ می ۲۰۲۲ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با فرستادن مکتوب رسمی به رسانه های تصویری زنان مجری را مکلف به پوشانیدن صورت ویا استفاده از ماسک سیاه نمودند.
تهیه کننده: لطیفه سادات موسوی