واکنش‌ها و نگرانی‌ها از افزایش کشتار مردم اهل تشیع در ولایت هرات
واکنش‌ها و نگرانی‌ها از افزایش کشتار مردم اهل تشیع در ولایت هرات

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از شهروندان ولایت هرات در واکنش به حمله بر عالمان دین اهل تشیع و کشتار شیعیان‌ در این ولایت شکایت داشته و می‌گویند که مصوونیت جانی نداشته و خواهان امنیت هستند. این در حالی‌ست که روز گذشته(جمعه، ۱۰ قوس)، شش تن به‌شمول زنان و دو عالم دین اهل تشیع از سوی […]

خبرگزاری زنان افغانستان: شماری از شهروندان ولایت هرات در واکنش به حمله بر عالمان دین اهل تشیع و کشتار شیعیان‌ در این ولایت شکایت داشته و می‌گویند که مصوونیت جانی نداشته و خواهان امنیت هستند.

این در حالی‌ست که روز گذشته(جمعه، ۱۰ قوس)، شش تن به‌شمول زنان و دو عالم دین اهل تشیع از سوی افراد ناشناس کُشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

محمد رضا حمیدی، یک تن از باشنده‌گان منطقه جبرئل شهر هرات که اکثر مرمان اهل تشیع هستند می‌گوید:«در این کشور ما هر روز به جرم هزاره بودن و شیعه بودم از بین می‌رویم، امنیت نداریم و هیچ کس به فکر ما مردم نیست حتی دولت هیچی همکاری با ما ندارد. دیروز شش نفر بخاطر شیعه بودن از بین بردند فردا شاید نوبت من و یا اعضای فامیلم باشد».

در پیوند به حمله بر عالمان دینی اهل تشیع در شهرک شهدا ناحیه سیزدهم شهر هرات، وزارت امور داخله‌ی حکومت طالبان واکنش نشان داده و آن را حمله «تروریستی» خوانده است.

وزارت امور داخله با نشر بیانیه‌ای، این حمله را «جنایت نابخشودنی» عنوان کرده‌ و گفته است که این‌گونه «اقدام‌های تروریستی» کار دشمنان مردم افغانستان بوده تاکید کرد است که عاملین آن را شناسایی و به پنجه قانون می‌سپارند.

جبهه آزادی با نکوهش این کشتار نوشته است:«جبهه آزادی افغانستان شهادت و زخمی شدن شماری از هم‌وطنان اهل تشیع در ولایت هرات را تسلیت عرض کرده و از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و محکمه جنایی بین‌المللی میخواهد تا بدون ضیاع وقت به قضایای جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در افغانستان پرداخته و اجازه ندهند تا چنین فجایع هولناک در برابر چشمان شان از مردمان ملکی و بی دفاع افغانستان قربانی بگیرد».

در همین حال، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به حمله مسلحانه روز گذشته در هرات واکنش نشان داده و آن را «غیرانسانی» خوانده و در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که این سفارت حمله «تروریستی» اخیر در هرات را محکوم می‌کند و از مقام‌های حکومتی خواسته است که عاملان این رویداد را شناسایی و مجازات کنند.