واکنش دختران دانش‌جو در بادغیس از ادامه یافتن محدودیت‌ها در برابر حق تحصیل دختران در افغانستان
واکنش دختران دانش‌جو در بادغیس از ادامه یافتن محدودیت‌ها در برابر حق تحصیل دختران در افغانستان

با گذشت یک سال از بسته شدن دروازها‌ی دانشگاه به روی دختران دانش‌آموز در افغانستان، اکنون شماری از دانش‌جویان دختر در ولایت بادغیس بخاطر ادامه یافتن این محدودیت‌ها در برابر حق تحصیل دختران واکنش نشان داده و از حکومت فعلی افغانستان می‌خواهند تا دروازه‌های دانشگاه‌ها و مکاتب را دوباره به روی دختران باز کنند. مژده […]

با گذشت یک سال از بسته شدن دروازها‌ی دانشگاه به روی دختران دانش‌آموز در افغانستان، اکنون شماری از دانش‌جویان دختر در ولایت بادغیس بخاطر ادامه یافتن این محدودیت‌ها در برابر حق تحصیل دختران واکنش نشان داده و از حکومت فعلی افغانستان می‌خواهند تا دروازه‌های دانشگاه‌ها و مکاتب را دوباره به روی دختران باز کنند.

مژده رسولی، یک تن از دخترانی‌ست که از ولایت بادغیس به دانشکده اقتصاد دانشگاه هرات کامیاب شده بود ولی به دلیل وضع محدودیت‌ها نتوانسته است به آروزی دانشگاه رفتن خود برسد.

وی می‌گوید:«وقتی شنیدم که به اقتصاد دانشگاه هرات کامیاب شدم فکر می‌کردم مسیر موفقیت خود را پیدا کردم اما متاسفانه حتی نتوانستم دانشگاه را از نزدیک ببینم. این بسیار ناراحت کننده و نگران کننده است که آینده تحصیلی دختران نادیده گرفته می‌شود. از حکومت و مسوولین می‌خواهم که به فکر آینده ما هم باشند تا مانند پسران بتوانم درس بخوانیم آینده و جامعه خود را بسازیم».

دخترانی که در ولایت بادغیس از رفتن‌ به دانشگاه محروم شده اند، به هنر و حرفه‌های دیگر از جمله خیاطی و ساخت صنایع دستی روی آورده اند.

مرسل رحمانی، یک تن از دانش‌جویان دختر در ولایت بادغیس است و از زمانی که خانه نشین شده است بجای رفتن به دانشگاه خیاطی می‌کند.

وی در واکنش ادامه یافتن محدودیت‌ها در برابر تحصیل دختران می‌گوید:«یک سال است که دانشگاه نرفتیم بخاطر دختر بودن در حالی که پسران هم مکتب می‌ر‌وند و هم دانشگاه. صنفی‌هایم‌ که پسر بودند سر صنف درس می‌خوانند اما من به خانه از مجبوری و بخاطر نجات از بیکاری خیاطی می‌کنم».

در همین حال شمار زیادی از خانواده‌ها می‌گویند که نگران آینده دختران شان هستند که از درس مکتب و دانشگاه محروم شده اند و اکنون کمتر خانواده‌های در افغانستان وجود دارد که مخالف تحصیل دختران خود باشند.

در مکتوبی که از سوی وزارت تحصیلات عالی طالبان به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی به تاریخ ۲۰ دسامبر سال گذشته صادر شد گفته شده بود که براساس تصمیم کابینه حکومت طالبان ادامه تحصیل دختران «تا امر ثانی تعطیل است».

با اینکه این تصمیم طالبان با واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی مواجه شد اما تا اکنون آنان در تصمیم شان مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها تغییر وارد نکرده و دختران دانشجو همچنان خانه نشین اند.