وضعیت اسف‌بار زنان شاغل و افزایش فقر و بیکاری بعد از وضع محدودیت‌ها در برابر زنان
وضعیت اسف‌بار زنان شاغل و افزایش فقر و بیکاری بعد از وضع محدودیت‌ها در برابر زنان

خبرگزاری زنان افغانستان: پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱، محدودیت‌ها در برابر زنان تشدید یافت طوریکه نزدیک به دو سال گذشته بیشتر از پنجاه فرمان کتبی و شفاهی، محدودیت در برابر شغل و تحصیل ‌و‌ زندگی اجتماعی زنان صادر شده است. در ویدئویی منتشر شده از دو خانم برقع […]

خبرگزاری زنان افغانستان: پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱، محدودیت‌ها در برابر زنان تشدید یافت طوریکه نزدیک به دو سال گذشته بیشتر از پنجاه فرمان کتبی و شفاهی، محدودیت در برابر شغل و تحصیل ‌و‌ زندگی اجتماعی زنان صادر شده است.

در ویدئویی منتشر شده از دو خانم برقع پوش که برای پیدا کردن مصارف شان، در کنار سرک مردم را وزن می‌کنند دیده می‌شود که از فقر و بیکاری شاکی بوده و محدودیت‌های وضع شده در برابر زنان را دلیل اصلی این وضعیت شان می‌دانند.

یک تن از این دو خانم که هویت‌شان نامعلوم می‌باشد، می‌گوید:«ما از جمله زنان معترض می‌باشیم اما از شدت فقر، بیکاری و گرسنگی به این کار روی آوردیم. تحصیلات عالی داریم و از مهارت‌های بالا برخورداریم اما چی کنیم که اجازه کار آبرومندانه را نداریم، دروازه‌ها دولتی و غیر دولتی به روی ما بسته شد، آرایشگاه‌ها بسته شد».

وی در ادامه صحبت‌های خود در این ویدئو بیان می‌دارد که کمک‌های جامعه جهانی برای تقویت تروریزم واریز شده و به مستحقین نمی‌رسید و آنان بخاطر خانواده‌های گرسنه خود و نبود کار، مجبور شده اند در کنار سرک مردم را وزن کنند.

بعد از وضع محدودیت‌های در برابر کار زنان، شمار زیادی از آنان کار خود را از دست داده و با مشکلات شدید اقتصادی رو به رو شده اند.

نهادها و سازمان‌های جهانی در رابطه به وضعیت نگران کننده زنان واکنش نشان داده و از حکومت طالبان خواسته اند تا محدودیت‌ها را برطرف کنند
اما تا اکنون این واکنش‌ها نتیجه‌ی در قبال نداشته است.

پس از گذشتن نزدیک به دو سال از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، زنان و دختران از ابتدایی‌‌ترین حقوق بشری خود محروم شدند، از بسته‌ شدن دروازه‌های مکاتب دخترانه شروع تا بسته شدن دروازه‌های دانشگاه و وضع محدودیت‌های کاری در برابر زنان شاغل.