چالش‌ها و کاهش تعداد زنان خبرنگار در رسانه‌های زون غرب افغانستان
چالش‌ها و کاهش تعداد زنان خبرنگار در رسانه‌های زون غرب افغانستان

خبرگزاری زنان افغانستان: زنان خبرنگاران در افغانستان همواره با مشکلات فراونی رو به رو بوده اند. در دو سال اخیر بعد از وضع محدودیت‌ها در برابر زنان، این چالش‌ها نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است. بر اساس معلومات ارائه شده از سوی کمیته مصوونیت خبرنگاران در زون غرب، در گذشته حدود ۱۵۰ خانم […]

خبرگزاری زنان افغانستان: زنان خبرنگاران در افغانستان همواره با مشکلات فراونی رو به رو بوده اند. در دو سال اخیر بعد از وضع محدودیت‌ها در برابر زنان، این چالش‌ها نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است.

بر اساس معلومات ارائه شده از سوی کمیته مصوونیت خبرنگاران در زون غرب، در گذشته حدود ۱۵۰ خانم خبرنگار در زون غرب افغانستان مصروف فعالیت بودند اما اکنون این تعداد به ۴۰ خانم خبرنگار رسیده است که از این میان ۳۰ خانم خبرنگار در ولایت هرات و ۱۰ خانم دیگر در ولایت بادغیس مصروف کار رسانه‌ای هستند.

گفته می‌شود که این آمار و ارقام ثابت نبوده و در حال تغییر است چون یک تعداد از خانم‌های خبرنگار در بعضی رسانه‌ها ممکن است به گونه کارآموز شروع به کار کنند و یا هم‌ تعدادی وظایف شان را ترک کنند.

در همین حال، شماری از زنان خبرنگار می‌گویند که نگران آینده کاری شان بوده و از نبود مصوونیت جانی و کاری، وجود تبعیض جنسیتی در کار رسانه و دسترسی نیافتن آسان به اطلاعات شاکی هستند.

نسترن احمدی(مستعار)، یک تن از زنان خبرنگار که در یکی از رسانه‌های محلی کار می‌کند به دلیل محدودیت‌ها و وجود تبعیض جنسیتی در رسانه، وظیفه خود را ترک کرده است.

وی می‌گوید:«برای کار زنان خبرنگار زیاد اهمیت داده نمی‌شود و در رسانه که قبلا کار می‌کردم تبعیض جنسیتی وجود داشت مثلا تمام وقت کار می‌کردم اما معاش بسیاری کم می‌گرفتم در حد ۵۰۰۰ افغانی اما همکارم که یک آقا بود امتیازات بیشتری داشت. در قسمت دسترسی به اطلاعات هم زیاد به مشکل رو به رو می‌شدم چون منابع مورد نیاز همکاری نمی‌کردند بلاخره مجبور شدم وظیفه خود را ترک کنم».

همچنان بر اساس معلومات این کمیته، در ولایات دیگر از جمله غور و فراه خانم‌های خبرنگار فعالیت رسانه‌ای نداشته و به دلایل مختلف از جمله نبود بودجه در رسانه و یا محدودیت‌ها از وظایف شان بی‌کار شده و یک تعداد دیگر کشور را ترک کرده اند.

عدم دسترسی به منابع و منابع اطلاعاتی، تهدید و خطرات امنیتی، تبعیض جنسیتی و نبود حمایت دولت از جمله چالش‌های عمده زنانی‌ست که در رسانه‌ها کار می‌کنند.