گذشت هزار روز از دوباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان
گذشت هزار روز از دوباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان
هزار روز از دوباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان می‌گذرد. در این مدت تحولات و تغییرات زیادی در زندگی مردم بخصوص زنان و دختران ایجاد شد. 

هزار روز از دوباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان می‌گذرد. در این مدت تحولات و تغییرات زیادی در زندگی مردم بخصوص زنان و دختران ایجاد شد.

۲۱ اسد سال ۱۴۰۰ مطابق به ۱۲ اگست، روزی که ولایت‌های هرات، بادغیس و غور به‌گونه‌ی کامل روز پنج‌شنبه، به‌دست طالبان سقوط کرد ‌و دو روز قبل آن نیز ولایت فراه به کنترل طالبان درآمد بود.

به تاریخ ۱۵ اگست طالبان به کابل داخل شدند و نظام جمهوری را که در سال ۲۰۰۱ میلادی پس از سقوط دور اول حاکمیت طالبان ایجاد شده بود٬ از بین بردند.

در مدت هزار روز گذشته، بیش از ۵۰ فرمان محدود کننده در برابر زنان از سوی طالبان صادر شده‌ است که این فرامین حقوق زنان و دختران، مانند حقوق آزادی رفت‌وآمد، طرز لباس‌پوشیدن، دسترسی به آموزش، اشتغال، صحت و عدالت را محدود می‌کنند.

بر اساس گزارش نشر شده ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان در مورد وضعیت زنان، فرامین محدودکننده‌ی طالبان در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ با منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم آغاز شده است.

دو سال پیش در ۲۷ سنبله سال ۱۴۰۰ طی فرمانی، دختران بالاتر از صنف شش از رفتن به مکتب تا امر ثانی منع شدند، در این مدت وعده‌های زیادی برای بازگشایی دوباره مکاتب داده شد اما تا اکنون هیچ کدام آن عملی نگردیده است.

در بیش از دو سال گذشته زنان از مشارکت در سیاست محروم شده اند برعکس در دوره‌های قبلی که زنان در کرسی‌های پارلمان نشسته و به عنوان وزیر و سفیر منصوب می‌شدند، اما اکنون این حق از آن‌ها گرفته شده است.

همچنان زنان از حضور در فضاهای عمومی محروم شده‌اند. مدارس برای دختران بالای ۱۳ سال بسته شده‌اند و حتی در بخش‌های خصوصی نیز فعالیت‌های زنان محدود شده است. اگرچه طالبان اعلام کرده‌اند که زنان می‌توانند کار کنند، اما نه در کنار مردان.

وضعیت اقتصادی افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت با چالش‌های بزرگی روبرو شده است. با مسدود شدن دسترسی به ذخایر ارزی و محدودیت‌های شدید بانکی، نقدینگی در بازار به شدت کاهش یافته و این امر بر تجارت و اعتماد عمومی تاثیر منفی گذاشته است.

اقتصاد افغانستان که به شدت وابسته به کمک‌های بین المللی است، با کاهش این کمک‌ها وضعیت اقتصادی مردم نیز بیشتر از هر زمان دیگر با چالش رو به رو شده است.

  • نویسنده : خبرگزاری زنان افغانستان
  • منبع خبر : خبرگزاری زنان افغانستان